PROGRAM
WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNY
BURSY SZKOLNEJ
W OSTROWIE WIELKOPOLSKIM
ROK SZKOLNY
2022/2023
WIZJA
Bursa Szkolna to miejsce, które stwarza swoim wychowankom warunki do wszechstronnego i harmonijnego rozwoju oraz przygotowuje swoich podopiecznych do sprostania wyzwaniom w przyszłości.
MISJA
Bursa Szkolna to placówka dbająca o rozwój swoich wychowanków w sferze intelektualnej, emocjonalnej, moralnej i społecznej.
Bursa dba o bezpieczeństwo swoich wychowanków , przeciwdziała formom patologii społecznej, promuje zdrowy styl życia.
Bursa wychowuje w poczuciu poszanowania wspólnie uznawanych wartości takich jak: przyjaźń, miłość, bezpieczeństwo, zdrowie.
Bursa jest placówką współpracującą ze środowiskiem lokalnym.
Jest placówką w której wzajemne relacje wychowawca- wychowanek są oparte na szacunku i życzliwości.
CELE PROGRAMU WYCHOWAWCZO- PROFILAKTYCZNEGO
- Ukształtowanie prawidłowej postawy wychowanka – mieszkańca Bursy Szkolnej.
- Ochrona wychowanków przed zagrożeniami.
- Pomoc w procesie socjalizacji wychowanków.
- Zminimalizowanie czynników ryzyka wpływających na powstawanie zachowań destrukcyjnych.
- Umacnianie pozytywnych postaw i działań wśród młodzieży.
- Wdrażanie wychowanków do wspólnej odpowiedzialności za ład i porządek w bursie oraz w najbliższym otoczeniu.
- Pomoc w rozwijaniu zainteresowań i talentów.
- Stworzenie poczucia bezpieczeństwa podczas pobytu w placówce.
- Aktywizowanie rodziców w realizacji zadań wychowawczo- profilaktycznych bursy.
- Poszerzanie działań wychowawczych i profilaktycznych placówki o współpracę z instytucjami środowiska lokalnego.
- Wdrażanie do poszanowania tradycyjnych, wspólnie uznawanych wartości.
OBSZARY
- Organizacja pracy z grupą wychowawczą.
- Profilaktyka zagrożeń i uzależnień.Promocja zdrowego i bezpiecznego stylu życia.
- Promowanie talentów i rozwijanie zainteresowań wychowanków.
- Wspieranie
- Przygotowanie wychowanków do pełnienia ról społecznych w życiu dorosłym.
- Współpraca z rodzicami i ze szkołą wychowanka.
- Współpraca ze środowiskiem lokalnym
LP. |
|
ZADANIA WYZNACZAJĄCE FORMY REALIZACJI W OBSZARZE |
ZADANIA WYZNACZAJĄCE FORMY REALIAZACJI W OBSZARZE NA DANY ROK SZKOLNY |
I |
Organizacja pracy z grupą wychowawczą |
1.Zaplanowanie pracy opiekuńczo- wychowawczej z uwzględnieniem potrzeb i specyfiki grupy. 2.Zapoznanie lub przypomnienie młodzieży Statutu i Regulaminu Bursy Szkolnej, zasad P-Poż. I BHP. 3.Założenie lub korekta dokumentacji wychowanka. 4.Systematyczne prowadzenie dokumentacji grupy. 5. Analizowanie efektów oddziaływań wychowawczych w poszczególnych grupach- ewaluacja pracy. 6. Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za powierzone mienie bursy. 7.Prowadzenie dokumentacji „ Organizacja pomocy psychologiczno- pedagogicznej” dla młodzieży objętej tą pomocą. 1. Zapoznanie wychowanków z Programem wychowawczo-profilaktycznym oraz z Planem pracy wychowawcy grupy. 2.Wykorzystywanie w działaniach wychowawczych sposobów komunikowania się poprzez Messengera pocztę mail lub inne komunikatory. 3.Diagnoza potrzeb i oczekiwań wychowanków nowoprzyjętych na podstawie kwestionariusza wywiadu z rodzicami. |
|
II |
Profilaktyka zagrożeń i uzależnień. Promocja zdrowego i bezpiecznego stylu życia |
1.Diagnoza różnego rodzaju zagrożeń i uzależnień wśród młodzieży. 2. Podejmowanie działań wychowawczych wobec wychowanków przejawiających zachowania ryzykowne. 3.Podejmowanie działań wychowawczych mających na celu nabywanie przez wychowanków umiejętności radzenia sobie ze stresem oraz postepowania w sytuacjach trudnych i ryzykownych. 4.Upowszechnianie wiedzy na temat uzależnień oraz zdrowego żywienia. 5. Promowanie wśród wychowanków aktywnego spędzania czasu wolnego. 6. Kształtowanie higienicznego i zdrowego stylu życia wśród wychowanków. 7. Kształtowanie postaw ekologicznych |
1. Wprowadzenie nowych form pomocy psychologiczno- pedagogicznej: „Arteterapia i socjoterapia zajęciowa” 2. Realizacja projektów: ü Bursowy dekalog ekologiczny ü Drugie życie mojej szafy ü Jem mądrze i zdrowo |
III |
Promowanie talentów i rozwijanie zainteresowań wychowanków. |
1.Rozwijanie kreatywności wśród wychowanków. 2.Stwarzanie wychowankom optymalnych warunków do rozwoju zainteresowań , zdolności i talentów oraz ich wykorzystywanie w pracy wychowawczej z młodzieżą. 3. Promowanie czytelnictwa wśród wychowanków. |
1.Prowadzenie działań wychowawczych motywujących młodzież do aktywnego udziału w uroczystościach ogólnobursowych . |
IV |
Wspieranie wychowanka |
1.Realizacja Programu Adaptacyjnego dla wychowanków nowoprzyjętych. 2.Integracja młodzieży w bursie. 3. Rozpoznanie potrzeb i trudności wychowanka, sytuacji rodzinnej i materialnej. 4. Indywidualna praca z wychowankiem. 5.Wspieranie wychowanka w osiąganiu powodzenia szkolnego. 6. Działalność doradcy zawodowego. 7. Pomoc w sytuacjach kryzysowych wychowanków poprzez działalność bursowego psychologa. 8. Realizacja działań z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej z udziałem psychologa. 9.Systematyczne monitorowanie wykorzystywania przez młodzież czasu nauki własnej oraz frekwencji szkolnej. |
1. Realizacja programu preorientacji zawodowej „ Poznajemy zawody” 2.Uwzględnienie w pracy z wychowankami potrzebę budowania i wzmacniania poczucia własnej wartości między innymi kompleksów jako powszechnego problemu wśród młodzieży. 3.Realizacja programu o charakterze integracyjnym: ”Ruszamy razem, będziemy razem” |
V |
Przygotowanie wychowanków do pełnienia ról społecznych w życiu dorosłym |
1. Rozwijanie umiejętności komunikacji interpersonalnej oraz pracy zespołowej 2. Kształtowanie samorządności wychowanków 3. Rozwijanie poczucia tożsamości narodowej 4. Kształtowanie nawyków kultury osobistej wychowanków 5. Podejmowanie zadań aktywizujących młodzież w działalność społeczną, obywatelską , patriotyczną. 6. Podejmowanie zadań aktywizujących młodzież w działalność społeczną, obywatelską , patriotyczną. |
1.Kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro, piękno oraz przygotowujących do podejmowania odpowiedzialnych decyzji. 2. Kształtowanie krytycznego podejścia do treści publikowanych w Internecie i mediach społecznościowych. 3. Wprowadzenie działań na rzecz szerszego udostepnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy. |
VI |
Współpraca z rodzicami i ze szkołami wychowanków. |
1. Budowanie prawidłowych relacji w kontaktach z rodzicami. 2. Wzmacnianie indywidualnych kontaktów z rodzicami wychowanków. 3. Aktualizowanie zakładki na stronie internetowej bursy do kontaktów z rodzicami. 4. Budowanie współpracy ze szkołami wychowanków. 5. Korzystanie w większym zakresie z technologii cyfrowych w kontaktach z rodzicami – pedagogizacja oraz wsparcie psychologiczne dla rodziców. |
1. Wprowadzenie godziny do konsultacji z rodzicem wychowanka . |
VII |
Współpraca ze środowiskiem lokalnym |
1.Kształtowanie odpowiedzialności za wizerunek bursy. 2.Promocja bursy w środowisku lokalnym miasta Ostrowa Wlkp. 3.Współpraca z instytucjami oraz organizacjami pożytku publicznego ( fundacje , stowarzyszenia)
4. Wykorzystanie w większym zakresie strony internetowej w celu promocji placówki w środowisku lokalnym miasta Ostrowa Wlkp. |
1. Współpraca z Ostrowskim Centrum Kultury. |
EWALUACJA
- OBSERWACJA
- WYNIKI ANKIET
- SPRAWOZDANIA MIESIĘCZNE
- SPRAWOZDANIA SEMESTRALNE
- SPRAWOZDANIE Z NADZORU PEDAGOGICZNEGO
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA WYCHOWANKA
W wyniku działań wychowawców grup na podstawie Programu wychowawczo- profilaktycznego bursy oraz planów pracy poszczególnych grup wychowawczych wychowanek placówki:
- Jest odpowiedzialny za ład i porządek w placówce i swoim najbliższym otoczeniu.
- Potrafi poddać ocenie swoje zachowanie i postawę.
- Prowadzi zdrowy styl życia
- Zna konsekwencje zażywania narkotyków, palenia papierosów, picia i wpływ używek na własne zdrowie.
- Radzi sobie w sytuacji stresu i zagrożenia.
- Stosuje w życiu zasad kulturalnego zachowania.
- Kultywuje tradycje i obyczaje, kieruje się tradycyjnymi, wspólnie uznawanymi wartościami.
- Racjonalnie planuje swój wolny czas.
- Jest odpowiedzialny za zdrowie swoje oraz innych
- Zna swoje prawa i obowiązki.
- Ma świadomość, że w trudnych sytuacjach może liczyć na pomoc i wsparcie ze strony dyrekcji , wychowawców i pozostałych pracowników bursy.
- Ma świadomość swoich talentów i umiejętności oraz potrafi je wykorzystać w celu samorozwoju.