PROGRAM
WYCHOWAWCZ0- PROFILAKTYCZNY
BURSY SZKOLNEJ
W OSTROWIE WIELKOPOLSKIM
ROK SZKOLNY
2024/2025
WIZJA
Bursa Szkolna to miejsce, które stwarza swoim wychowankom warunki do wszechstronnego i harmonijnego rozwoju
oraz przygotowuje swoich podopiecznych do sprostania wyzwaniom w przyszłości.
MISJA
Bursa Szkolna to placówka dbająca o rozwój swoich wychowanków
w sferze intelektualnej, emocjonalnej, moralnej i społecznej.
Bursa dba o bezpieczeństwo swoich wychowanków,
przeciwdziała formom patologii społecznej, promuje zdrowy styl życia.
Bursa wychowuje w poczuciu poszanowania wspólnie uznawanych wartości takich jak:
przyjaźń, miłość, bezpieczeństwo, zdrowie.
Bursa jest placówką współpracującą ze środowiskiem lokalnym.
Jest placówką, w której wzajemne relacje wychowawca - wychowanek są oparte na szacunku i życzliwości.
CELE PROGRAMU WYCHOWAWCZO- PROFILAKTYCZNEGO
- Ukształtowanie prawidłowej postawy wychowanka – mieszkańca Bursy Szkolnej.
- Ochrona wychowanków przed zagrożeniami.
- Pomoc w procesie socjalizacji wychowanków.
- Zminimalizowanie czynników ryzyka wpływających na powstawanie zachowań destrukcyjnych.
- Umacnianie pozytywnych postaw i działań wśród młodzieży.
- Wdrażanie wychowanków do wspólnej odpowiedzialności za ład i porządek w bursie oraz w najbliższym otoczeniu.
- Pomoc w rozwijaniu zainteresowań i talentów.
- Stworzenie poczucia bezpieczeństwa podczas pobytu w placówce.
- Aktywizowanie rodziców w realizacji zadań wychowawczo- profilaktycznych bursy.
- Poszerzanie działań wychowawczych i profilaktycznych placówki o współpracę z instytucjami środowiska lokalnego.
- Wdrażanie do poszanowania tradycyjnych, wspólnie uznawanych wartości.
OBSZARY
- Organizacja pracy z grupą wychowawczą.
- Profilaktyka zagrożeń i uzależnień.Promocja zdrowego i bezpiecznego stylu życia.
- Promowanie talentów i rozwijanie zainteresowań wychowanków.
- Wspieranie wychowanka.
- Przygotowanie wychowanków do pełnienia ról społecznych w życiu dorosłym.
- Współpraca z rodzicami i ze szkołą wychowanka.
- Współpraca ze środowiskiem lokalnym.
LP. |
OBSZAR
|
ZADANIA WYZNACZAJĄCE FORMY REALIZAJI |
ZADANIA WYZNACZAJACE FORMY REALIAZACJI |
I
|
Organizacja pracy |
1. Zaplanowanie pracy opiekuńczo- wychowawczej 2. Zapoznanie lub przypomnienie młodzieży Statutu 3. Założenie lub korekta dokumentacji wychowanka. 4. Systematyczne prowadzenie dokumentacji grupy. 5. Analizowanie efektów oddziaływań wychowawczych w poszczególnych grupach - ewaluacja pracy. 6. Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za powierzone mienie bursy. 7. Prowadzenie dokumentacji „ Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej” dla młodzieży 8. Zapoznanie wychowanków z Programem Wychowawczo-Profilaktycznym oraz z Planem Pracy Wychowawcy Grupy. 9. Wykorzystywanie w działaniach wychowawczych sposobów komunikowania się poprzez Messengera, pocztę mail lub inne komunikatory. |
1. Upowszechnianie wiedzy dotyczącej Standardów Ochrony Małoletnich. |
II
III
|
Profilaktyka zagrożeń Promowanie talentów
|
1. Diagnoza różnego rodzaju zagrożeń i uzależnień wśród młodzieży. 2. Podejmowanie działań wychowawczych wobec wychowanków przejawiających zachowania ryzykowne. 3. Podejmowanie cyklicznych działań wychowawczych mających na celu nabywanie przez wychowanków umiejętności radzenia sobie ze stresem, emocjami, obciążeniami psychicznymi oraz postepowania w sytuacjach trudnych i ryzykownych (warsztaty, konkursy, prezentacje, goście). 4. Prowadzenie cyklicznych działań z zakresu profilaktyki używania substancji psychoaktywnych (warsztaty, konkursy, prezentacje, goście itp.). 5. Promowanie wśród wychowanków ciekawych form spędzania czasu wolnego oraz rozwijania ich aktywności fizycznej. 6. Kształtowanie higienicznego i zdrowego stylu życia wśród wychowanków. 7. Kształtowanie postaw ekologicznych 8.Realizacja projektu: ü Jem mądrze i zdrowo
1. Rozwijanie kreatywności wśród wychowanków. 2. Stwarzanie wychowankom optymalnych warunków do rozwoju zainteresowań , zdolności i talentów 3. Promowanie czytelnictwa wśród wychowanków. |
1. Propagowanie wiedzy dotyczącej zdrowia psychicznego.
1. Prowadzenie cyklicznych zajęć warsztatowych oraz spotkań mających na celu rozwijanie kreatywności i twórczego myślenia (kreatywny zakątek).
|
IV
V |
Wspieranie wychowanka Przygotowanie wychowanków do pełnienia ról społecznych |
1.Realizacja Programu Adaptacyjnego dla nowoprzyjętych wychowanków. 2. Realizacja ogólnobursowego programu 3. Rozpoznanie potrzeb i trudności wychowanka oraz jego sytuacji rodzinnej i materialnej. 4. Indywidualna praca z wychowankiem. 5.Wspieranie wychowanka w osiąganiu powodzenia szkolnego. 6. Działalność doradcy zawodowego. 7. Pomoc w sytuacjach kryzysowych wychowanków poprzez działalność bursowego psychologa. 8. Realizacja działań z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej z udziałem psychologa. 9.Systematyczne monitorowanie wykorzystywania przez młodzież czasu nauki własnej oraz frekwencji szkolnej. 10. Organizowanie pomocy koleżeńskiej w nauce. 1. Rozwijanie umiejętności komunikacji interpersonalnej oraz pracy zespołowej. 2. Kształtowanie samorządności wychowanków. 3. Rozwijanie poczucia tożsamości narodowej. 4. Kształtowanie nawyków kultury osobistej wychowanków. 5. Podejmowanie zadań aktywizujących młodzież |
1. Prowadzenie działań wychowawczych ukierunkowanych na dobrostan 2. Prowadzenie działań wychowawczych ukierunkowanych na dbałość o zaspokajanie potrzeb rozwojowych młodzieży, a w szczególności akceptacji i bliskości oraz diagnoza zagrożeń wynikających m.in. z realizowania przez młodzież potrzeby eksperymentowania.
3. Zachęcanie młodzieży do korzystania z Warsztaciku – lepsze warunki do rozwijania pasji oraz nauki.
1. Propagowanie krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie oraz higieny cyfrowej. 2. Kształtowanie u wychowanka kultury słowa, bycia, wyglądu oraz higieny osobistej. |
VI |
Współpraca z rodzicami oraz ze szkołami wychowanków. |
1.Budowanie prawidłowych relacji w kontaktach 2.Wzmacnianie indywidualnych kontaktów 3.Aktualizowanie zakładki na stronie internetowej bursy do kontaktów z rodzicami. 4. Kontaktowanie się ze szkołami wychowanków w sytuacjach mających związek z funkcjonowaniem w bursie. 5. Korzystanie w większym zakresie z technologii cyfrowych w kontaktach z rodzicami – pedagogizacja oraz wsparcie psychologiczne dla rodziców. 6. Organizacja zebrań z rodzicami nowoprzyjętych wychowanków. 7. Diagnoza potrzeb i oczekiwań nowoprzyjętych wychowanków, na podstawie kwestionariusza wywiadu z rodzicami. 8. Realizacja godziny do konsultacji z rodzicem wychowanka . |
|
VII |
Współpraca ze środowiskiem lokalnym |
1.Kształtowanie odpowiedzialności za wizerunek bursy. 2.Promocja bursy w środowisku lokalnym miasta Ostrowa Wlkp. 3.Współpraca z instytucjami oraz organizacjami pożytku publicznego (fundacje, stowarzyszenia): - Schronisko dla bezdomnych zwierząt, - Towarzystwo Przyjaciół Chorych - Klub Seniora, - Dom Dziecka w Kaliszu, - Biblioteka Publiczna w Ostrowie Wlkp., - Ostrowskie Centrum Kultury, - Muzeum Miasta Ostrowa Wielkopolskiego. |
1. Korekta projektu strony internetowej bursy -dostosowanie do aktualnych potrzeb i wymogów. |
EWALUACJA
- OBSERWACJA
- WYNIKI ANKIET
- SPRAWOZDANIA MIESIĘCZNE
- SPRAWOZDANIA SEMESTRALNE
- SPRAWOZDANIE Z NADZORU PEDAGOGICZNEGO
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA WYCHOWANKA
W wyniku działań wychowawców grup na podstawie Programu wychowawczo- profilaktycznego bursy oraz planów pracy poszczególnych grup wychowawczych wychowanek placówki:
- Jest odpowiedzialny za ład i porządek w placówce i swoim najbliższym otoczeniu.
- Potrafi poddać ocenie swoje zachowanie i postawę.
- Prowadzi zdrowy styl życia
- Zna konsekwencje zażywania narkotyków, palenia papierosów, picia i wpływ używek na własne zdrowie.
- Radzi sobie w sytuacji stresu i zagrożenia.
- Stosuje w życiu zasad kulturalnego zachowania.
- Kultywuje tradycje i obyczaje, kieruje się tradycyjnymi, wspólnie uznawanymi wartościami.
- Racjonalnie planuje swój wolny czas.
- Jest odpowiedzialny za zdrowie swoje oraz innych
- Zna swoje prawa i obowiązki.
- Ma świadomość, że w trudnych sytuacjach może liczyć na pomoc i wsparcie ze strony dyrekcji ,
wychowawców i pozostałych pracowników bursy. - Ma świadomość swoich talentów i umiejętności oraz potrafi je wykorzystać w celu samorozwoju.