"Procedury przyjmowania i przebywania wychowanków w Bursie Szkolnej w okresie zagrożenia spowodowanego koronawirusem”

OŚWIADCZENIA


Wsparcie psychologiczno – pedagogiczne w Bursie Szkolnej.

W odpowiedzi na niepokojące wyniki badań, przeprowadzonych przez Ministerstwo Edukacji i Nauki, w związku z negatywnym wpływem pandemii na komfort psychiczny dzieci, młodzieży i rodziców oraz w osobistej trosce o  dobro naszych podopiecznych, Bursa Szkolna oferuje pomoc psychologiczno – pedagogiczną.

DROGI WYCHOWANKU

Jeżeli:
- Twój nastrój się obniżył,
- stresuje Cię nauka zdalna,
- odczuwasz lęk przed powrotem do szkoły,
- masz problemy z koncentracją, snem,
- doskwiera Ci poczucie osamotnienia, bezradności
- nie dogadujesz się z najbliższymi
- czujesz, że potrzebujesz wsparcia

nie wahaj się i skorzystaj z naszej pomocy.

SZANOWNY RODZICU
Jeżeli Ty także odczuwasz dyskomfort psychiczny, czujesz się bezradny, potrzebujesz wsparcia, by pomóc własnemu dziecku, skorzystaj z naszej pomocy.
Kontakt mailowy z wychowawcą grupy:

Gr. I         Lucyna Kelner, Iwona Paterek Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Gr. II        Martyna Orleańska Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. Agata Wojciechowska-Szelerska Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Gr. III        Kaczmarek Monika, Krzysztof Krajewski Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Gr. IV        Marta Łuczak-Wasielak, Katarzyna Grzeszczyk, Elżbieta Małecka Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

konsultacje telefoniczne z wychowawcami Bursy Szkolnej tel. 62 735 60 95 od poniedziałku do czwartku w godz. 15.00 – 21.00
konsultacje z telefoniczne z dyrekcją Bursy Szkolnej tel. 62 735 60 95 od poniedziałku do piątku w godz. 10.00 – 13.00
indywidualny kontakt z wychowawcą grupy za pomocą aplikacji Messenger

PORADNIA PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA w Ostrowie Wielkopolskim
Królowej Jadwigi 1,  63-400 Ostrów Wielkopolski
Specjaliści dostępni są dla Państwa pod nr. telefonu 62 736 51 39e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

W sytuacjach wyjątkowo trudnych proponujemy również skorzystanie z Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej w Pani / Pana miejscu zamieszkania.
Zachęcamy także do zapoznania się z materiałami, opracowanymi przez Zespół Wychowawczy Bursy, dostępnymi na naszej stronie internetowej w zakładce „Dla Rodziców”.

Zespół ds. Wychowania


Komunikat!
Drodzy wychowankowie!

Jeśli uczęszczasz na obowiązkowe praktyki szkolne lub korzystasz z konsultacji z nauczycielami na terenie szkoły i w związku z tym potrzebujesz  noclegu w bursie skontaktuj się  telefonicznie .

Sekretariat Bursy Szkolnej :  62 735 60 95 w godzinach 9.00-14.00.
Wicedyrektor Bursy Szkolnej
Katarzyna Rybicka


Komunikat z dnia 23 listopada 2020 r.!

Szanowni Rodzice!
Drodzy wychowankowie!

W związku z ogłoszeniem informacji dotyczącej sposobu funkcjonowania placówek oświatowych do końca roku kalendarzowego prosimy o przesłanie wypełnionego wniosku na zwrot nadpłaconej kwoty za miesiąc październik 2020r. w terminie  do końca listopada 2020r.
Wypełniony wniosek bez podawania kwoty zwrotu należy przesłać drogą listowną na adres:
Bursa Szkolna ul.Tomczeka 34, 63-400 Ostrów Wlkp. lub skan na adres email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. w wyżej podanym terminie.

Załącznik: wniosek do pobrania

Wicedyrektor Bursy Szkolnej
Katarzyna Rybicka 


Komunikat!
Drodzy wychowankowie!

W związku ze zamianą organizacji pracy Bursy Szkolnej od 26 października 2020r
informujemy, że odbioru pozostawianych w bursie rzeczy możecie dokonywać w każdym
dniu od poniedziałku do piątku w godzinach 9.00-13.00 po uprzednim telefonicznym 
powiadomieniu ( najpóźniej dzień przed przyjazdem).

Numer telefonu do sekretariatu 62 735 60 95

Wicedyrektor Bursy Szkolnej
Katarzyna Rybicka


 Bursa pamięta:

wykleci

Pamięć bohaterom !

Grupa pasjonatów i działaczy społecznych postanowiła zorganizować w 2013 roku „Tropem Wilczym. Bieg Pamięci Żołnierzy Wyklętych” w lesie koło zalewu Zegrzyńskiego. W pierwszej edycji biegu wzięło udział 50 uczestników. Ambicją organizatorów Biegu Tropem Wilczym zaplanowanego w tym roku na 16 maja jest udział około 75000 biegaczy z wielu miast, także zagranicznych. W ramach projektu odbędzie się tradycyjny bieg na 1963 metry (odwołanie do roku , w którym zginął ostatni poległy w walce Żołnierz Wyklęty – Józef Franczak ps. Lalek) wspólny dla wszystkich miast. Cały artykuł dostępny TUTAJ


MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ JĘZYKA OJCZYSTEGO

people

Obchodzone 21 lutego święto, odsyła do tragicznych wydarzeń, które miały miejsce w Bangladeszu – podczas pokojowej demonstracji, w 1952 roku, zginęło pięciu studentów, domagających się nadania językowi bengalskiemu, statusu języka urzędowego. Data obchodów, ma nie tylko upamiętniać to tragiczne wydarzenie, ale ma przypominać o różnorodności językowej oraz o tym, że język, to najpotężniejsze narzędzie ochrony i rozwoju wspólnego dziedzictwa kulturowego.

W ubiegłym roku szkolnym, większość z Was, po raz pierwszy wzięła udział w teście językowym „Z poprawną polszczyzną na co dzień”, udowadniając, że młodym ludziom zależy na poprawności językowej w mowie i piśmie, co bardzo cieszy. Obecnie, z wiadomych przyczyn, nie mamy możliwości wspólnie świętować. Jednak, niech pandemia, nie stanowi przeszkody chociaż w sprawdzeniu swoich umiejętności. Proponuję zmierzyć się z testami dostępnymi na stronach: https://www.se.pl/rozrywka/quizy/quiz-miedzynarodowy-dzien-jezyka-ojczystego-jak-radzisz-sobie-z-j-polskim-aa-sZiv-6Xj6-rVgr.html oraz https://kobieta.onet.pl/wiadomosci/trudny-quiz-z-polskiego-sprawdz-czy-tez-popelniasz-te-bledy/l3rbcpy . Emocje gwarantowane!

Warto mieć na uwadze, że nasz język ojczysty, jest jednym z najtrudniejszych języków na świecie. Jego rozbudowany system odmiany wyrazów, trzy gramatyczne płcie, płatająca figle ortografia i „chrząszcz brzmi w trzcinie”, czyli charakterystyczna szeleszcząca wymowa, może przyprawić nas o ból głowy, nie wspominając o obcokrajowcach, dla których opanowanie polskiego jest wielkim osiągnięciem. Pomimo zawiłości, czyhających pułapek lingwistycznych, powinniśmy dbać o poprawność językową i to każdego dnia, nie tylko od święta. To wręcz nasz obowiązek, podobnie jak propagowanie w świecie słynnej myśli Mikołaja Reja: „A niechaj wżdy narodowie postronni znają, iż Polacy nie gęsi, iż swój język mają”!

Pozdrawiam :)
Agata Wojciechowska - Szelerska


DZIEŃ KOTA

Co roku, 17 lutego, obchodzimy Dzień Kota. Święto to, popularne w Polsce i we Włoszech, to nie tylko oddanie hołdu temu najpopularniejszemu zwierzęciu domowemu, ale również inicjatywa mająca na celu uwrażliwienie społeczeństwa na problem bezdomnych i głodujących kotów, które nieraz wiodą iście „pieskie życie”.

Kot, to spełnienie ludzkich marzeń o udomowionym tygrysie – nieco dziki, chadzający swoimi drogami, obdarzony taką samą gracją jak ich kuzyni, zamieszkujący afrykańskie sawanny, ale jednocześnie dostępny, przyjacielski, pozwalający się przytulać, drapać po  uchu. Dlatego właśnie ludzie tak chętnie goszczą go w swoich domach, podobnie jak dziewczęta grupy II i ich wychowawczynie, które wykorzystały okazję, by zaprezentować Wam w szczytnym celu, swoich ulubieńców.

Tylko spójrzcie -  czyż te kociaki nie są kochane? :)

Antek: Antek Eleven:Eleven Kropek:Kropek Maluszka:Maluszka Mała:Mała
Mikusia: Mikusia Miszka:Miszka Nana:Nana Urwis:Urwis 
Zuzia:Zuzia


Propozycja dla maturzystów i nie tylko !!!

 ksiazki

12 lekcji i multimedia na temat licealnych lektur szkolnych.
Zachęcamy do skorzystania ze strony internetowej lekcjeoczłowieku.pl, gdzie znajduje się 12 lekcji na temat lektur szkolnych (dla liceów). Wszystko dostępne on-line. Każda lekcja składa się z kilku wykładów oraz oferty multimediów związanych z tematem. Lekcje dotyczą lektur z przekroju całej historii literatury polskiej – od Bogurodzicy do Olgi Tokarczuk.
Lekcje o człowieku. Klasyka na nowo odczytana” zrealizowano w ramach programu „Kultura w sieci” Narodowego Centrum Kultury we współpracy z Wydziałem Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego.
Warto, także zerknąć na stronę  wolnelektury.pl. Biblioteka internetowa Wolne Lektury na zamówienie Biblioteki Narodowej przygotowała 70 audiobooków, które można z w/w strony pobrać bezpłatnie (w formacie MPEG).

Wśród nowych nagrań ukazały się między innymi : Dialog Mistrza Polikarpa ze ŚmierciąPowszechna Deklaracja Praw CzłowiekaDzieje Tristana i Izoldy, Schulz: Sanatorium pod Klepsydrą, Sklepy cynamonowe, Sienkiewicz: Potop, Quo vadis, Prus: Lalka itp.

Zapraszam do lektury :)
Monika Kaczmarek


W OBIEKTYWIE WYCHOWANKA

 W tym roku, zima wyjątkowo zaszczyciła nas swym pięknem w całej okazałości. Puszysty śnieg, który stworzył zimowy krajobraz, nie mógł ujść uwadze naszym bursowym fotografkom. Elena, Julita, Sandra, Oliwia i nawet P. Martyna, dały się ponieść chwili i uwieczniły na zdjęciach niecodzienne widoki, stwarzając małe dzieła sztuki. Podziwiajcie zatem naturę, której elementy każdego dnia, zmieniają się jak w kalejdoskopie. Niewiadomo kiedy znów, biały puch ją ozdobi, dając niesamowite wrażenia :)

Elena Strzelecka:
MTc3MDZhNGQzMzk0MDA5YzEyZTE MTc3MDZhNjA2ZGNhYjBmYjAyNjI MTc3MDZhNjk0MWYyOWQ3NmQyMjU MTc3MDZhNjM3OTc4ZThjNTExYzM MTc3MDZhNmZlNTBlZjdkOTUyNjY MTc3MDZhNTA1OWE5NDQyN2IyMDM

P. Martyna Orleańska
IMG 2336 IMG 2337 IMG 2341 IMG 2353

Sandra Kowalska:
1

Julita Marek:
2222

Oliwia Kozyrska:
145499787 420179952406678 2331161627042549210 n


Dzień Bezpiecznego Internetu 2021 

Dzień Bezpiecznego Internetu jest obchodzony od 2004 roku. Zainicjowany został przez Komisję Europejską.
W roku 2021 DBI obchodzić będziemy 9 lutego. Z racji trwającej pandemii COWID 19 należy bezwzględnie skupić uwagę na bezpieczeństwo on-line.
W tym roku, pragniemy Wam zaoferować Kampanię Informacyjną.
Zapraszamy do lektury.

W ramach Polskiego Centrum Programu Safer Internet realizowane są różne projekty:

  1. Projekt, którego celem jest zwiększanie społecznej świadomości na temat zagrożeń, jakie niosą ze sobą najnowsze techniki komunikacji: https://www.saferinternet.pl/aktualnosci/bezpresji---czyli-jak-nabrac-dystans-do-medioacutew-spolecznosciowych_125.html
  2. Pomoc telefoniczna i online- Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży 116 111 oraz Telefon dla rodziców i nauczycieli w sprawach bezpieczeństwa dzieci 800 100 100. 
  3. Dyżurnet.pl - punkt kontaktowy, tzw. hotline, do którego można anonimowo zgłaszać przypadki występowania w Internecie treści zabronionych prawem takich, jak materiały przedstawiające seksualne wykorzystanie dzieci, pedofilię, treści o charakterze rasistowskim i ksenofobicznym.

Porady, które warto przestrzegać w korzystaniu z Internetu:

  • Zanim cos opublikujesz pomyśl, bo może to zmienić Twoje życie
  • Bądź odpowiedzialny za to co piszesz , bo świat może to wykorzystać przeciwko Tobie
  • Nie traktuj Internetu jak swojego życia
  • Nie pozwól decydować drugiej osobie o twoim życiu.

Jeśli powyższe sugestie (patrz punkt 1) Cię nie przekonały.
To spójrz na obrazek poniżej  ;-)  

ewo


 Motywacja  do nauki…

motywacja

Po tak długim okresie nauki/pracy zdalnej, wszyscy zdążyliśmy już przeorganizować swoje życie. Wy jednak musieliście jeszcze przeorganizować metody przyswajania wiedzy. Czasami trudno w takich okolicznościach o zebranie się w garść i dobrą motywację do nauki. 
Słowo motywacja pochodzi z języka łacińskiego (łac. moveo, movere) i oznacza wprawiać w ruch, popychać, poruszać i dźwigać. Termin to jakby zlepek dwóch wyrazów: motyw + akcja, a więc by podjąć jakieś działanie, trzeba mieć cel. Określi więc, jakie cele przyświecają twojej nauce, określi jaką ona ma dla ciebie wartość. Pomoże Ci to odpowiedzieć na pytanie – dlaczego się uczysz? Faktem jest, że nikt przez cały czas nie czuje się zmotywowany. Dlatego nie licz i nie czekaj na motywacje, aby wykonać swoją pracę. Czasami motywacji po prostu nie ma. Warto jednak pamiętać, że mądrość to wartość, na którą trzeba zapracować.

Chcę Wam polecić stronę https://jaksieuczyc.pl/jak-sie-zmotywowac-do-nauki/ gdzie w przystępny sposób Bartek Kłosiński od wielu lat łączy słowa z obrazami , pobudza wyobraźnię i ułatwia zapamiętywanie nowych informacji.


"NIE BĄDŹ ŁOŚ, DAJ COŚ" !!!

foto pies

Bursa Szkolna od wielu lat, dzięki ofiarności swoich wychowanków, wspiera działalność Schroniska dla Bezdomnych Zwierząt w Wysocku Wielkim, prowadząc akcję pod nazwą "Nie bądź łoś, daj coś".
Niestety w tym roku szkolnym pandemia uniemożliwiła nasze działania. Dlatego jeśli nie jest Wam obojętny los zwierząt ze schroniska podpowiadamy jakie są sposoby pomocy i wsparcia naszych bezdomnych milusińskich.

Sposób nr 1
Zostań wolontariuszem
Zostań wolontariuszem działającym na rzecz naszego schroniska. Wspieraj nas w codziennych wyzwaniach związanych z prowadzeniem placówki.

Sposób nr 2
Wsparcie finansowe

Prosimy o wpłacanie dowolnej kwoty na konto Stowarzyszenia „Psie Marzenia”, które każdą zebraną złotówkę przekaże schronisku na opiekę weterynaryjną , której psy bardzo potrzebują.

Stowarzyszenie „Psie marzenia”
Numer konta bankowego:
79 1750 0012 0000 0000 3686 2367
W tytule prosimy wpisać „darowizna” KRS: 0000667714

Sposób nr 3
Szukanie domów dla naszych podopiecznych
– polub nasz profil na Fecebooku, zaproś znajomych, udostępniaj ogłoszenia o adopcji
– jeśli znasz osoby, które zastanawiają się nad kupnem psa, zaproponuj adopcję zwierzaka ze schroniska.

Sposób nr 4
Dary rzeczowe

Możesz przynieść do schroniska dary rzeczowe. Zawsze potrzebne są:
– dobrej jakości karma
– obroże oraz smycze dla psów
– zabawki dla psów
– koce, ręczniki, legowiska (nie przyjmujemy poduszek i kołder)
– smaczki dla psów
– wszystko co służy pielęgnacji psów (szczotki, szampony itp.)

Schronisko
ul. Pruślińska 3

63-410 Wysocko Wielkie
tel. 725 705 107 – to telefon do interwencji i wypadków
tel. 722 33 33 76  – to telefon, pod którym można porozmawiać o milusińskich również o adopcji (w godzinach pracy schroniska).

Email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Możesz także wesprzeć działalność
schroniska dla bezdomnych czworonogów
w swojej okolicy!!!

Pozdrawiają panie
Martyna i Marta :)


Dzień Pisma Ręcznego

pioro

23 stycznia obchodzimy Dzień Pisma Ręcznego. Pomysłodawcy tego święta (Stowarzyszenie Producentów Przyrządów do Pisania) wybrali na ten termin rocznicę urodzin Johna Hanocka, który jako pierwszy podpisał Amerykańską Deklarację Niepodległości i był znany ze swego charakterystycznego podpisu.

W dobie maili, komunikatorów, telefonów komórkowych, coraz rzadziej wykorzystujemy pismo ręczne, nie mówiąc już o tym, że do lamusa odchodzą notatniki, pamiętniki, czy tradycyjne listy. A szkoda! Pismo ręczne, to nie tylko czynność. To nasza wizytówka, którą można porównać do odcisków palców – nie ma dwóch takich samych stylów pisma. To dlatego specjaliści potrafią wyczytać z nich wiele przydatnych informacji. I tak na przykład grafolog, potrafi zanalizować różne cechy osobowości na podstawie charakteru pisma. Przykładowo duże litery, to domena otwartych, szczerych ludzi, małe wskazują na osoby nieśmiałe, wycofane. Zaokrąglone cechują ludzi kreatywnych i artystycznych, spiczaste natomiast inteligentnych. Tyle teorii. A jak świętować? Na początek można zacząć ćwiczyć swój podpis, kto wie, może kiedyś staniecie się sławni i rozdawanie autografów, będzie Waszym codziennym obowiązkiem J Spróbujcie napisać tradycyjny list, do dawno niewidzianego przyjaciela lub do osoby bliskiej Waszemu sercu. Na pewno to docenią. Zamiast komputerów czy ipoda do sporządzania notatek wykorzystajcie długopis i zeszyt. Kto odważny, niech wcieli  się w rolę kaligrafa.

Dzień Pisma Ręcznego warto obchodzić każdego dnia. Dzięki ręcznemu pisaniu rozwija się takie umiejętności jak koncentracja, pamięć, zdolność skupienia, organizacja, systematyczność. Popełniamy także mniej błędów ortograficznych i stylistycznych, nie mówiąc już o tym, że stymulujemy aktywność mózgu. Kto by pomyślał, że pisanie daje takie korzyści.

 Pozdrawiam :)
Agata Wojciechowska - Szelerska    


Drodzy Wychowankowie, Szanowni Rodzice:

choinka

Nadszedł czas oczekiwania i przygotowań do przyjścia Pana i świętowania Bożego Narodzenia 2020 roku.

Wybrana Wam jest spośród wielu: (Kolęda)
„Bóg się rodzi, moc truchleje
Pan niebiosów obnażony
Ogień krzepnie, blask ciemnieje
Ma granice - Nieskończony
Wzgardzony - okryty chwałą
Śmiertelny król nad wiekami
A Słowo Ciałem się stało
I mieszkało między nami”

Ileż niewymownych emocji, wzruszenia i nadziei niesie ta kolęda, która rok – rocznie wybrzmiewa niesiona wiarą podczas Bożonarodzeniowej Pasterki? Ileż razy śpiewamy ją rodzinnie przy błyszczącej i pachnącej choince? Ten 2020 rok był…, jest jeszcze, trudnym doświadczeniem. W, i tak, zabiegane życie wkradł się Covid–19 i poplątał wiele spraw dla każdego z nas istotnych. Życie społeczne nabrało dużego dystansu. Toteż sprawmy, by nadchodzący czas Świąt Bożego Narodzenia przyniósł wszystko to, o czym marzymy.

Trzymając w rękach świąteczny symboliczny opłatek, chcemy złożyć Wam kochani serdeczne życzenia: nade wszystko zdrowia, pogody ducha, dobrego samopoczucia, zadowolenia, wytrwałości i cierpliwości …

Życzymy również tego, by każdemu domowi towarzyszyła atmosfera ciepła, serdeczności i miłości. Zajadajcie się smakołykami stołu wigilijnego a śpiewem kolęd chwalcie Nowonarodzonego, mając nadzieję na Jego błogosławieństwo na Nowy 2021 Rok. Niech Nowy Rok przyniesie wyzwolenie z oków koronawirusa, przywróci dobre relacje bez dystansu społecznego, da na nowo pooddychać świeżym powietrzem, bez noszenia maseczek ochronnych. A częste mycie rąk może pozostać. 😊

„Podnieś rękę, boże Dziecię
Błogosław ojczyznę miłą
W dobrych radach, w dobrym bycie
Wspieraj jej siłę Swą siłą
Dom nasz i majętność całą
I wszystkie wioski z miastami
A Słowo Ciałem się stało
I mieszkało między nami”

Dyrekcja i Grono Pedagogiczne
Bursy Szkolnej w Ostrowie Wielkopolskim

barszcz


Savoir-vivre przy stole

sv0

Na początku, kilka słów wyjaśnienia, co to takiego  „ Savoir vivre”.

Wyrażenie savoir-vivre pochodzi z języka francuskiego. „ Savoir znaczy wiedziećvivre - żyć. Stąd savoir-vivre przetłumaczyć można jako sztuka życia. Ten splot słów można rozumieć jako znajomość obyczajów i form towarzyskich, reguł grzecznościowych oraz jako umiejętność postępowania w życiu i radzenia sobie w różnych trudnych sytuacjach.
Savoir-vivre jest uwarunkowany kulturowo, a więc znacząco różni się w zależności od regionu świata. Znajomość międzykulturowych zasad określana jest mianem cross-cultural savoir-vivre.  
Ważne ! Znajomość zasad savoir-vivre jest jednym z wyznaczników kultury osobistej człowieka!

Cały artykuł znajduje się TUTAJ


Książki pod choinkę

ksiazki pod choinke

W końcu nastał grudzień i chociaż pogoda za oknem na to nie wskazuje już za kilka dni będziemy obchodzić Święta Bożego Narodzenia. Myślę, że niektórzy z Was pomyśleli już o prezentach, którymi obdarują swoich bliskich. Tym, którzy jeszcze nie mają pomysłów polecam zakup książek. Jestem pewna, że wśród Was są również książkoholicy, którzy z ochotą przyjmą kolejną pozycję do swojej biblioteczki!

Święta Bożego Narodzenia to czas, który spędzamy w miłej, rodzinnej atmosferze ale też czas na chwilę spędzoną w towarzystwie ulubionej książki. Nie ma nic przyjemniejszego od zagłębienia się w lekturze, która przenosi nas w inny wymiar czasu i przestrzeni. Kubek z gorącą herbatką lub kawą, świąteczne smakołyki, światełka migające na choince i pora wyruszyć w literacką podróż. Jeśli dołączymy do tego magiczną atmosferę Świąt, zawartą w proponowanych przeze mnie książkach to spędzimy naprawdę cudowne chwile.

Pod TYM linkiem zamieszczam kilka tytułów, które mogą być dla Was inspiracją, do zakupów książkowych pod choinkę:


Uwaga Czytelnicy „Bursonogi” i nie tylko!

bursonoga

Już jest nowe wydanie gazetki dostępne w zakładce BURSONOGA!
Tym razem proponujemy Wam tematykę świąteczną, która mamy nadzieję wprowadzi Was w odpowiedni klimat :) Gazetka dostępna jest w menu oraz pod TYM linkiem

Zachęcamy do lektury!
Redakcja


Bursa pamięta : Grudzień 1970

3krzyze

„Skarga” Jerzego Wójcika to pierwszy fabularny film o Grudniu 1970 w Szczecinie. Udało się dokładnie odtworzyć ostatnie chwile życia 16 – letniego chłopca, który zginął trafiony milicyjna kulą.
Rok wcześniej polskie władze oraz zwolennicy ówczesnego systemu świętowali uroczyście 25 – lecie Polskiej Rzeczpospolitej Ludowe (PRL) podkreślając zalety i osiągnięcia nowej epoki w dziejach Polski. Próbowano przemilczeć wydarzenia czerwca 1956 roku i marca 1968 roku, kiedy to część społeczeństwa „epoki dobrobytu „ ośmieliła się wystąpić przeciwko „swojej władzy ludowej” . W odpowiedzi użyto siły – były ofiary śmiertelne , zwolnienia z pracy, relegowania ze studiów, aresztowania, przymusowa emigracja. „Władcy PRL” zawsze tak odpowiadali na wszelkie przejawy nieposłuszeństwa wrogich elementów jak określano protestujących.
W grudniu 1970 przygotowano wyjątkowy „prezent” na Święta Bożego Narodzenia . W radiu i telewizji poinformowano, że drożeje 46 grup artykułów , w tym mięso i jego przetwory, ryby, mąka, węgiel średnio o 10 – 17 %. Jako pierwsi zareagowali pracownicy Gdańskiej Stoczni nazwanej jak na ironię imieniem wodza komunizmu – Lenina. Domagano się cofnięcia podwyżek i regulacji systemu płac .Manifestanci z coraz radykalniejszymi hasłami wyszli na ulice Gdańska. Zostali zaatakowani przez Milicję Obywatelską i wojsko. Do strajku dołączyły się inne zakłady Trójmiasta . Trwały starcia uliczne. Stoczniowcy Gdyni zaufali władzom wzywającym do powrotu do pracy i zostali zaatakowani z broni palnej przez oddziały wojska i MO. Symbolem tego dnia stała się śmierć 18 – latka , którego ciało demonstranci nieśli gdyńską ulicą na drzwiach. To o nim powstała ballada „ Janek Wiśniewski padł ”. Fale strajków i demonstracji obejmowały stopniowo inne miasta: Elbląg, Słupsk, Białystok, Kraków, Wałbrzych, Warszawę. Najbardziej krwawy przebieg miały one w Szczecinie. Według oficjalnych danych w dniach 14-19 grudnia 1970 roku zginęło 45 osób, 1165 było rannych, aresztowano ponad 3 tysiące osób . Do akcji pacyfikacyjnej użyto czołgów, transporterów opancerzonych, samolotów, a nawet jednostek pływających Marynarki Wojennej. W asyście Milicji Obywatelskiej zastraszane rodziny chowały zabitych grzebanych pospiesznie nocą często na podstawie, fałszywego aktu zgonu.
W filmie” Skarga” Jerzego Wójcika głównymi postaciami są rodzice zabitego chłopca , walczący o wydanie im zwłok syna i zezwolenie na chrześcijański pogrzeb. Film z 1992 roku jest przejmującą, wartą obejrzenia wierną rekonstrukcją rzeczywistego przebiegu tamtych zdarzeń.
Chociaż PRL trwał nadal, dla wielu Polaków Grudzień 1970 był traumatycznym doświadczeniem osobistym kształtującym stosunek do systemu komunistycznego .
Nie sposób nie widzieć Sierpnia 1980 roku, wydarzeń z roku w 1989 roku przez pryzmat Grudnia 1970.
Pamięć ofiar grudniowych, czynnego oporu walki z komunizmem stała się trwałym elementem świadomości zbiorowej większości Polaków.
Zachęcam do obejrzenia filmu.
Krzysztof Krajewski

 


Włącz pozytywne myślenie!
 
happy
Zapraszamy do zapoznania się z artykułem na temat pozytywnego myślenia :)
Artykuł znajduje się TUTAJ
 

"Warsztaty kulinarne" w domu

piernik

To już ten czas.  Czas, gdy w domach zaczynają unosić się zapachy, które zawsze towarzyszą przygotowaniom do świąt. Zanim w kuchni zapachnie kapustą z grzybami, barszczem czy makowcem, musi pojawić się zapach korzennych przypraw, a wraz z nimi pieczonych pierników.

Piernik ma długą i bogatą historię, a jego przeznaczenie nie kończy się tylko na byciu bożonarodzeniowym przysmakiem.  Dawno temu był symbolem dobrobytu i cennym towarem eksportowym. Historia jego powstania nie jest do końca znana, dlatego też doczekał się wielu legend i podań. Jedna z nich głosi, że  jego receptura pochodzi od ormiańskiego mnicha. Zwyczaj pieczenia tego przysmaku został jednak zatracony i powrócił dopiero w średniowieczu,  wtedy prawdopodobnie był wypiekany przez benedyktynów, którzy zauważyli właściwości zdrowotne pierników (wyraziste przyprawy korzenne wspomagały walkę z przeziębieniem). W późniejszych latach tradycje wypiekania pierników wraz z benedyktynami przeniosły się na tereny Niemiec, a stamtąd  drogą morską przybył do Gdańska. Portowa stolica Polski była pełna majętnych kupców, którzy mogli pozwolić sobie na sprowadzanie egzotycznych przypraw, niezbędnych do wyrobu tego przysmaku. Z Gdańska receptura wraz z przyprawami przybyła do Torunia, który po dziś znany jest jako stolica piernika. Zapraszam więc do kulinarnej przygody i domowych wypieków (przepis znajdziesz tutaj).  Pamiętajcie, że pięknie ozdobione i zapakowane pierniczki mogą być bardzo miłym prezentem pod choinkę.   

Przepis na pierniki znajduje się TUTAJ

Lucyna Kelner

 

 Czas wykorzystać dary jesieni :)

jesien dary natury

 Jesień, choć chłodna i deszczowa, czaruje nas swoimi pięknymi barwami, które możecie już podziwiać na zdjęciach naszych bursowych fotografek. Kolorowe, jesienne liście, które symbolizują tę piękną porę roku, aż się proszą, by zabrać je do domu i zrobić z nich ciekawe dekoracje. A możliwości jest kilka: kompozycje z liści w wazonach, girlandy, lampiony, obrazy, czy bukiety z liści zawijanych. Te ostatnie bardzo ładnie się prezentują w każdym wnętrzu, dając mu niepowtarzalny klimat. Dlatego proponuję Wam, wykorzystać wolny czas, w celu odstresowania się od tej nieciekawej rzeczywistości, ponieść się zmysłowi estetyki i wyczarować piękny bukiet, który tak naprawdę nie jest trudny do wykonania, a cieszy oko :)

Podpowiedź, jak wykonać taką ozdobę, znajdziecie w podanym linku: https://www.youtube.com/watch?v=BeaetHn3AIg

Tych, z Was, co będą mieli chęć zmierzenia się z liśćmiJ zachęcam do uwiecznienia na fotografii własnoręcznie wykonanego dzieła (niekoniecznie bukietu) i przesłania jej na mój adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Wasze prace na pewno „udekorują” naszą stronę internetową i FB.
Do dzieła!

Pozdrawiam,
Agata Wojciechowska - Szelerska


 Międzynarodowy Dzień Łamańców Językowych 

Międzynarodowy Dzień Łamańców Językowych (ang. Tongue Twister Day) przypada na drugą niedzielę listopada. W tym roku obchodzono ten Dzień 8 listopada. Głównym założeniem Międzynarodowego Dnia Łamańców Językowych jest połączenie nauki z przyjemnością.

Łamaniec językowy to nic innego jak trudna do wymówienia fraza. W języku polskim ich nie brakuje, wystarczy przytoczyć klasyczne „Stół z powyłamywanymi nogami” czy " W Szczebrzeszynie chrząszcz brzmi w trzcinie". Te zdania to okazja do  wspólnej zabawy i śmiechu np.  kiedy będziemy chcieli przetestować je na znajomych z zagranicy, lub samodzielnie spróbować poprawić swoją dykcję i wymowę.
Wprawdzie 8 listopada już za nami ale nic nie stoi na przeszkodzie by ćwiczyć wymowę trudnych polskich słów, wyrażeń czy zdań, w każdej wolnej chwili. Zachęcam Was do samodzielnej zabawy lub w towarzystwie rodzeństwa, rodziców, koleżanek i kolegów.

Poniżej zamieszczam, polską klasykę wśród  łamańców językowych:

- Przeleciały trzy pstre przepiórzyce.
-  Pchła pchłę pchła.
- Ćma ćmę ćmi.
-  Czy rak trzyma szczypcami strzęp szczawiu, czy trzy części trzciny?
-  Czy tata czyta cytaty Tacyta?
-  Ząb, zupa zębowa, dąb, zupa dębowa.
-  Leży Jerzy na wieży i nie wierzy, że na wieży leży stado jeży.- W Szczebrzeszynie chrząszcz brzmi w trzcinie.
-  Stół z powyłamywanymi nogami.
-  W czasie suszy szosa sucha.
-  Jola lojalna, Jola nielojalna Jola lojalna, lojalna Jola.
-  Król Karol kupił królowej Karolinie korale koloru koralowego.
-  Cesarz często czesał cesarzową.
-  Rozrewolweryzowany rewolwerowiec z rozrewolweryzowanym rewolwerem rozrewolweryzował rewolwer      rozrewolweryzowanego rewolwerowca.
-  Szaławiła grał na bałałajce, połykając ser półtłusty
-  Sztukmistrz z Tczewa.
-  Spod czeskich strzech szło Czechów trzech.
-  Wyemancypowaliśmy się z rozentuzjazmowanego tłumu.
-  Szedł Sasza suchą szosą susząc szorty.
-  Czy trzy cytrzystki grają na cytrze? Czy druga chrzan trze, a trzecia łzy trze?
-  Wytrzep trzepaczką trzcinową te trzy trzcinowe fotele.
-  Nie pieprz Pietrze wieprza pieprzem, bo przepieprzysz wieprza pieprzem.
-  W Szczebrzeszynie chrząszcz brzmi w trzcinie.
-  I cóż  że cesarz ze Szwecji?

Odważnym i ambitnym polecam  zmierzyć się z łamańcami w językach obcych.  Nigdy nie wiadomo, kiedy jakiś obcokrajowiec zechce się odwdzięczyć za nasze „W Szczebrzeszynie chrząszcz brzmi w trzcinie”. Jestem pewna, że znajomość takich łamańców językowych może przynieść Wam dodatkową korzyść podczas nauki języków obcych. Myślę, także, że używając trudnych do wymówienia zdań, jesteście w stanie zaskoczyć nauczycieli, i w efekcie otrzymać dodatkowe punkty za takie słowne ciekawostki.

Oto  kilka  najpopularniejszych łamańców językowych po angielsku (tongue twister).
 The sixth sick sheikh's sixth sheep's sick. - Szóstego chorego szejka szósta owca jest chora. To zdanie zostało przez Księgę Rekordów Guinnessa uznane za najtrudniejszy łamaniec językowy po angielsku.
- She sells seashells by the seashore. - Ona sprzedaje morskie muszelki nad brzegiem morza.
- How much wood would a woodchuck chuck if a woodchuck could chuck wood? -  Ile drewna mógłby rzucić świstak, jeśli potrafiłby rzucać drewnem?
- Peter Piper picked a peck of pickled peppers. How many pickled peppers did Peter Piper pick?- Peter Piper wybrał paczkę marynowanych papryczek. Jak dużo marynowanych papryczek wybrał Peter Piper?
- Betty bought a bit of butter. But the butter Betty bought was bitter. So Betty bought a better butter, and it was better than the butter Betty bought before. -
Betty kupiła kawałek masła. Ale masło, które kupiła Betty było gorzkie. Betty kupiła więc lepsze masło i było ono lepsze od tego masła, które Betty kupiła wcześniej

Bawcie się ucząc i uczcie bawiąc!!!! - o, chyba udało mi się stworzyć, przy okazji, łamaniec językowy!
Pamiętajcie - Trening czyni Mistrza

Pozdrawiam Was serdecznie
Martyna Orleańska

P.S. Po powrocie do Bursy, zorganizujemy Konkurs na Mistrza Łamańców Językowych.


W obiektywie Wychowanka 

W tym roku szkolnym, pomimo przeciwności, jakie stawia przed nami pandemia, ruszyłyśmy z realizacją bursowego projektu fotograficznego „W obiektywie Wychowanka”.
Tematem przewodnim pierwszego etapu uczyniłyśmy naszą piękną, polską jesień. Bursowe fotografki w składzie: Elena Strzelecka, Oliwia Kozyrska, Maja Sitek i Marianna Baraniak, uwieczniły na fotografiach różne barwy tej ciekawej pory roku. Zatem podziwiajmy ich małe dzieła sztuki :)

Autor zdjęć: Oliwia Kozyrska
image1 image2 image5 image9 image0

Autor zdjęć: Marianna Baraniak
dsc 0130 dsc 0170 dsc 0174 dsc 0175 dsc 0180

Autor zdjęć: Elena Strzelecka
MTc1YTg3ZTk3ZjI0MjNjYjMxMg MTc1YTg3ZTlhMTE3MDA5YjQwYTM MTc1YTg3ZTlmNDRjZDZhZmIzNjU MTc1YTg4MDg0ZTRlZjJkOWIwNTI MTc1YTg4MDg3MTIzYmE1ZTkyYTM MTc1YTg4MDg5NGY5NmE5OGZjZTQ MTc1YTg4MDhiZDAxZDkyOWExOTU 

Autor zdjęć: Maja Sitek
IMG 1428 IMG 1461 IMG 1462 IMG 1508 IMG 1519IMG 1518 


"Stefan Rowiński – patron Bursy Szkolnej"

Każdego roku w listopadzie w naszej bursie w szczególny sposób wspominamy naszego Patrona Stefana Rowińskiego.

Tegoroczne obchody Dnia Patrona Bursy przygotowała grupa I pod opieka pani Lucyny Kelner.

Dzięki zaangażowaniu i umiejętnościom wychowanków Tobiasza Andrzejczaka, Jakuba Ratajczaka, Jakuba Marciniaka oraz Franciszka Klyta powstała prezentacja przedstawiająca informacje o życiu i działalności tego zasłużonego ostrowianina, którą można obejrzeć TUTAJ…   oraz film na którego obejrzenie zapraszamy na bursowy Facebook.

Zachęcam !
Lucyna Kelner wychowawca grupy I

 

Bursa pamięta…
znicze
 
Listopad ,to miesiąc ,w którym odwiedzamy cmentarze .Niektóre nagrobki zwłaszcza na starych nekropoliach szczególnie zwracają naszą uwagę ,bo są dziełami sztuki. Nieraz zatrzymujemy się przed grobami osób ,których nigdy nie poznaliśmy bezpośrednio ,ale ich nazwiska lud daty na nagrobkach przywołują w pamięci wydarzenia historyczne ,o których gdzieś słyszeliśmy, przeczytaliśmy lub obejrzeliśmy oglądając filmy, wystawy lub przeglądając Internet.
Na początku listopada ,każdego roku młodzież wraz z wychowawcami udawała się na ostrowskie cmentarze ,żeby przybliżyć sobie historię Ostrowa Wlkp. i poznać nazwiska niektórych ludzi zasłużonych dla miasta i regionu ,o których należy pamiętać .W tym roku z powodu pandemii nie jest to możliwe ,ale warto poznać lub przypomnieć sobie niektóre fakty.
Cmentarz przy Placu Bankowym(wejście od ul Wysockiej )jest uznawany za najstarszy czynny cmentarz katolicki w Polsce. Powstał w 1782 roku .Jest starszy od warszawskich Starych Powązek. Już chociażby z tego powodu warto go odwiedzić Znajduje się na nim wiele zabytkowych nagrobków. Zwraca uwagę nagrobek księdza Jana Kompałły-inicjatora budowy Gimnazjum Królewskiego w Ostrowie Wlkp. (dzisiejszego I Liceum Ogólnokształcącego).Wśród innych zasłużonych obywateli na tym cmentarzu jest pochowany ksiądz Augustyn Szamarzewski, wybitny działacz społeczny w czasach germanizacji ,,orędownik pracy organicznej” w Wielkopolsce.
W innej części miasta przy ulicy Limanowskiego jest zlokalizowany cmentarz powstały w 1902 roku .Spoczywa na nim patron naszej Bursy Stefan Rowiński .Wchodząc na ten cmentarz głównym wejściem mijamy kwaterę powstańców wielkopolskich poległych w 1918 roku, jak również zmarłych w późniejszych latach. Odnajdujemy wśród nich grób Jana Mertki ,który poległ w tym powstaniu jako pierwszy 27 grudnia 1918 roku. W zbiorowej mogile wraz z powstańcami spoczywają ostrowianie rozstrzelani 14 grudnia 1939 roku przez hitlerowców w Lesie Winiarskim koło Kalisza ,których szczątki ekshumowano i złożono po II wojnie światowej w tej kwaterze. Pochowano w niej również twórcę ostrowskiego harcerstwa księdza harcmistrza Lecha Ziemskiego.
Wychodząc z Zespołu Szkól Technicznych na ulicę Batorego jest blisko do kolejnego ostrowskiego cmentarza .Tuż przy głównym wejściu naprzeciwko kościoła zwraca uwagę zbiorowa mogiła. w której pochowano szczątki żołnierzy ekshumowanych z pól bitewnych kampanii wrześniowej 1939 roku. Na tym cmentarzu spoczywa także harcmistrz Marian Grzeszczyk, zmarły w 1999 roku działacz polskiego Państwa Podziemnego ,który do końca życia chętnie odwiedzał Bursę, spotykając się z jej wychowankami .Dzielił się swoimi przeżyciami z czasów okupacji hitlerowskiej i przekazywał cenną wiedzę historyczną.
Przechodząc Placem 23 Stycznia-tuż za Synagogą odnajdujemy lapidarium powstałe z ocalałych fragmentów nagrobków cmentarza żydowskiego zniszczonego przez nazistów. To także fragment historii Ostrowa Wlkp., w którym przed II wojną światową zamieszkiwała społeczność żydowska.
Warto odwiedzać te i inne podobne miejsca, żeby chociaż trochę poznać historię miasta i ludzi, którzy mieli wpływ na jego rozwój, kulturę, teraźniejszość.
Zapalony przez Was znicz na mogiłach przodków niech będzie świadectwem Waszego patriotyzmu i wzorowej postawy obywatelskiej.

Krzysztof Krajewski

Komunikacja interpersonalna
interpers
 
Zapraszamy Was do zapoznania się z ciekawym artykułem, znajdującym się TUTAJ
 

ZABURZENIA ODŻYWIANIA – PROBLEM WSPÓŁCZESNYCH NASTOLATKÓW!

zaburzenia odzywiania 

 Drodzy Wychowankowie, zapewne zastanawiacie się skąd taki, a nie inny tytuł w dobie pandemii. Już odpowiadam. Stąd, że wg badań prowadzonych na temat zaburzeń odżywiania, to właśnie w większości przypadków, zmagają się z nimi współcześni nastolatkowie, czyli grupa do której należycie. To poważny problem, który nie traci na aktualności, dlatego warto poświecić mu chwilę uwagi, bo może się przecież okazać, że w Waszym otoczeniu jest ktoś, kto może w tej materii, potrzebować pomocy. A już teraz zapewniam, że nie można przejść obok obojętnie! Ale od początku. 

Zaburzenia odżywiania określa się „…jako realizowanie nieprawidłowego wzorca odżywiania, przejawiające się m. in. w przyjmowaniu nadmiernych lub niedostatecznych ilości pokarmu w stopniu godzącym nie tylko w somatyczne funkcjonowanie ludzkiego organizmu, ale także relacje społeczne, sferę uczuć oraz funkcjonowanie poznawcze jednostki”. Innymi słowy, to zaburzenia psychiczne, które negatywnie rzutują na zdrowie psychiczne i fizyczne.
Podstawowymi rodzajami zaburzeń, są dobrze Wam znane pojęcia:
► anoreksja czyli jadłowstręt psychiczny. Pozwala go określić pięć kryteriów:
- obsesyjne myślenie o jedzeniu i strach przed przybraniem na wadze,
- utrata masy ciała przez ograniczenie jedzenia lub przez co najmniej jedno z wymienionych zachowań: prowokowanie wymiotów, przeczyszczanie, wyczerpujące ćwiczenia lub stosowanie leków tłumiących łaknienie,
- obecność tzw. zaburzeń obrazu ciała, czyli nawracające myśli typu „Jestem za gruba/ gruby”,
- utrata miesiączki w przypadku dziewcząt,
- zahamowanie rozwoju fizycznego.
► bulimia czyli żarłoczność psychiczna. Pozwalają ją określić trzy kryteria:
-  napady objadania się,
- stosowanie tzw. zachowań kompensacyjnych czyli prób przeciwdziałaniu obżarstwu: prowokowanie wymiotów, nadużywanie środków przeczyszczających, okresowe głodówki, stosowanie leków tłumiących łaknienie, moczopędnych, preparatów tarczycy,
- powyższym objawom towarzyszy silny lęk przed otyłością oraz narzucenie sobie niskiego limitu masy ciała.

Powinniście wiedzieć, że najczęściej chorują na nie dziewczęta w wieku dojrzewania i młode kobiety, ale bywają przypadki zachorowań wśród dzieci i osób dorosłych. Chłopców także nie omija ta choroba, jak i dorosłych mężczyzn.
Przyczyny zaburzeń nie są jeszcze dokładnie poznane. Wśród czynników warunkujących wymienia się czynniki rodzinne (nadmierny dystans emocjonalny pomiędzy rodzicem/dzieckiem/nastolatkiem, zacieranie granic, wysokie oczekiwania rodziców podobnie jak i krytyka z ich strony), czynniki biologiczne (zakłócenia neuroprzekaźnictwa, zaburzenia rozwoju emocjonalnego, zaburzenia lękowe, osobowości, nadwrażliwość na krytykę, czy zaostrzony zmysł rywalizacji) oraz czynniki społeczno – kulturowe czyli media, które wmawiają Wam, że ideał ludzkiej sylwetki, to sylwetka szczupła, czasem wręcz nadmiernie wychudzona.
Niewątpliwie zaburzenia odżywiania podlegają leczeniu. Powinno ono być postępowaniem kompleksowym i długoterminowym, obejmującym aspekty psychologiczne, psychiatryczne
i somatyczne. Zazwyczaj opiera się na psychoedukacji i psychoterapii, która ma na celu m.in. zmianę sposobu myślenia, zachowania i odżywiania się w ogóle. W bardziej zaawansowanych przypadkach wdraża się już leczenie szpitalne. Ogólnie nieleczone, mogą prowadzić do śmierci.
Podsumowując. Niniejszy artykuł oczywiście nie wyczerpuje tematu, o anoreksji i bulimii szersze informacje znajdziecie w Internecie. Jego intencją jest zwrócenie Waszej uwagi na fakt występowania tych zjawisk wśród młodych ludzi. Dlatego jeśli zaniepokoją Was zmiany zachowań, związanych z jedzeniem, wizualne pogorszenie wyglądu skóry, włosów, nieuzasadnione omdlenia, apatia, nagła miłość do katorżniczych ćwiczeń czy wyżej wymienione objawy, u najbliższych lub znajomych, należy pomyśleć, jak można im pomóc.
I pamiętajcie, choć nie jest łatwo nakłonić cierpiącego na rozmowę, a już na pewno na wizytę u specjalisty, warto podjąć ten wysiłek. W końcu chodzi o zdrowie, które można przywrócić!

Agata Wojciechowska – Szelerska

Bibliografia:
S. Abraham, D. Llevelyn – Jones, „Bulimia i anoreksja”, Warszawa 1997.
https://docplayer.pl/903279-Zaburzenia-odzywiania-sie-problem-wspolczesnej-mlodziezy.html

 

Pasowanie na Bursanta

8 października 2020 roku, pani dyrektor Marzena Mocek, uroczyście powitała nowoprzyjętych wychowanków Bursy Szkolnej. Nasze nowe koleżanki i nowi koledzy mogli obejrzeć program artystyczno – dziennikarski przygotowany, z dużą pomocą i wsparciem przewodniczącego Młodzieżowej Rady Bursy, przez wychowanki z grupy IV.

Cieszymy się, że jesteście z nami!
Witamy w naszej rodzinie :) !!!

DSC 0207 Kopiowanie DSC 0212 Kopiowanie DSC 0213 Kopiowanie


 

Z okazji Dnia Edukacji Narodowej

Dyrekcji, Wychowawcom, Pracownikom Administracji i Obsługi
składamy serdeczne życzenia zdrowia, dalszych sukcesów, które będą powodem satysfakcji i spełnienia zawodowego, radości i optymistycznego nastawienia w każdym dniu pracy, wszelkiej pomyślności, poczucia ważności wykonywanego zawodu oraz wdzięczności wychowanków, z którymi dzielicie się swoją wiedzą i doświadczeniem.
Z wyrazami szacunku
i serdecznymi pozdrowieniami
Wychowankowie Bursy Szkolnej


Podziękowanie za udział w Narodowym Czytaniu

Za nami dziewiąta edycja Narodowego Czytania. Bursa Szkolna  w Ostrowie Wielkopolskim od dwóch lat formalnie bierze w niej udział.
W tym roku wychowankowie czytali  „Balladynę” Juliusza Słowackiego. Miło nam poinformować, że z tej okazji Kancelaria Prezydenta RP, przesłała okolicznościowy egzemplarz książki „Balladyna” J. Słowackiego oraz list z podziękowaniem za inwencję i pomysłowość, które wzbogaciły Narodowe Czytanie. Dziękujemy za wyróżnienie  i zapewniamy , że na wspólnym czytaniu spotkamy się za rok.

20201021 153500 20201021 153402 20201021 153513


Żonkilowe Pola Nadziei

Kolejny już raz bursa wyraziła akt solidarności z osobami cierpiącymi na choroby nowotworowe.  Na początku października tego roku, chętne wychowanki grupy II, przyłączyły się do jesiennej edycji dosadzania żonkili, w ramach współpracy z Towarzystwem Przyjaciół Chorych „Hospicjum św. Józefa” i jego szlachetnej akcji zwanej Żonkilowe Pola Nadziei.
Teraz nie pozostaje nam nic innego, jak czekać do wiosny, by podziwiać Pole w całej okazałości :)

DSC 0190 Kopiowanie DSC 0193 Kopiowanie DSC 0197 Kopiowanie DSC 0202 Kopiowanie


Drodzy Wychowankowie, 

już pół roku świat walczy z COVID - 19. Ostatnie dane, odnoszące się do naszego kraju są zatrważające. Pod koniec września 2020r. Ministerstwo Zdrowia podało, ze mamy już 1.584 nowych potwierdzonych przypadków zakażeń. To jeden z wyższych wyników od początku epidemii. Aby zmniejszyć statystyki powinniśmy wszyscy wzmocnić czujność i pamiętać, że nadal trzeba chronić siebie, naszych najbliższych i innych, bo nikt z nas nie wie, jak długo przyjdzie nam żyć w aktywnej obecności koronawirusa.

Niewątpliwie epidemia, która wzbudza lęk i niepewność sprzyja tworzeniu fake newsów i nieprawdziwych informacji, wprowadzając nas w błąd. Aby zapobiec panice i przede wszystkim w trosce o nasze bezpieczeństwo, Narodowy Fundusz Zdrowia rozpoczął emisję filmów edukacyjnych ”Bezpieczni w czasie pandemii”, które znajdziecie klikając w podany link:

https://www.youtube.com/watch?v=ilnP2CMffis&list=PLZ2X-9LnwIVEEtr7oW6GK6QhYGHSxYbRi&index=6&t=0s

Każdy z 10 odcinków, dotyczy właściwych zachowań w różnych obszarach codziennego życia. Zaproszeni do projektu eksperci, odpowiadają na najczęściej zadawane przez Polaków pytania m. in. jak bezpiecznie się leczyć, gdzie szukać pomocy w razie nagłego zachorowania, jak podróżować, czy jak dbać o zdrowie i kondycję.
Ponadto NFZ uruchomił całodobową infolinię pod nr: 800 190 590, gdzie można uzyskać odpowiedzi na nurtujące nas pytania na temat pandemii.

Zachęcamy Was do zapoznania się ze wskazanym materiałem. Mamy nadzieję, że ich wymowa spowoduje znaczne obniżenie statystyk.

infolinia nfz


Narodowe Czytanie 2020

Już kolejny raz biblioteka Bursy Szkolnej w Ostrowie Wielkopolskim oficjalnie włączyła się w Ogólnopolską akcję Narodowego Czytania. Jest to akcja zainicjowana przez Prezydenta RP Bronisława Komorowskiego od 2012 roku. Jej celem jest popularyzacja czytelnictwa i promowanie literatury polskiej.

W tym roku czytaliśmy „Balladynę” Juliusza Słowackiego. Wychowankowie bursy na chwile wcielili się w postaci takie jak: Kirkor, Wdowa, Balladyna, Alina, Skierka.

Ze względu na sytuacje epidemiologiczną, tegoroczne czytanie realizowane było z zachowaniem wszelkich środków ostrożności. 
Znany jest już tytuł dzieła, które w całej Polsce będzie czytane za rok we wrześniu 2021roku. Już teraz zapraszamy na wspólne czytanie lektury „Moralność pani Dulskiej” Gabrieli Zapolskiej.

Do zobaczenia za rok !!! :)

ncz ncz1 ncz2 ncz3 ncz4 ncz5 ncz6


GAZETKA BURSOWA DLA WYCHOWANKÓW NOWOPRZYJETYCH

abcbusants

Drodzy Wychowankowie – przygotowaliśmy dla Was specjalne wydanie naszej gazetki, które pomoże Wam na początku odnaleźć się w nowej, bursowej rzeczywistości.
Szukajcie jej w zakładce „GAZETKA BURSONOGA”.

Zachęcamy do lektury :)
 Redakcja