KALENDARIUM WYDARZEŃ BURSOWYCH
ROK SZKOLNY 2025 / 2026
WRZESIEŃ 2025 r.
|
1. |
Wieczór gier planszowych |
Zespół ds. sportu |
|
2. |
Narodowe czytanie - Jan Kochanowski |
Monika Kaczmarek |
|
3. |
Dzień chłopca - Wybory „Super Chłopaka Bursy” |
MRB |
|
4. |
Tydzień o przeciwdziałaniu przemocy rówieśniczej – ogólnobursowa akcja „Stop Hejt” |
Zespół ds. wychowania MRB |
|
5 |
„Pasowanie na Bursanta” ogólnobursowe spotkanie integracyjne - |
I grupa |
|
6 |
BohaterON – kampania o tematyce historycznej |
Katarzyna Grzeszczyk |
PAŹDZIERNIK 2025 r.
|
1. |
Ogólnobursowa akcja „ Bursa pamięta” – porządkowanie grobu patrona bursy |
Zespół ds. wychowania V grupa |
|
2. |
Ogólnobursowe spotkanie integracyjne - |
III grupa |
|
3. |
Ogólnobursowy konkurs na najbardziej reprezentacyjną wizytówkę. |
Zespół ds. wychowania |
|
4. |
Warsztaty kulinarne |
Lucyna Kelner |
|
5 |
Żonkilowe Pola Nadziei |
Maria Stefaniak |
LISTOPAD 2025 r.
|
1. |
Dzień Patrona Bursy Szkolnej |
Monika Kaczmarek Katarzyna Grzeszczyk |
|
2. |
Wieczór filmowy |
MRB |
|
3. |
Andrzejki bursowe |
MRB |
|
4. |
Kreatywny Zakątek – ozdoby choinkowe, dekoracje świąteczne |
Marta Wasielak |
GRUDZIEŃ 2025 r.
|
1. |
Ogólnobursowe spotkanie integracyjne - |
V grupa |
|
2. |
Bursowe Mikołajki |
MRB |
|
3. |
Wigilia Bursowa |
Martyna Orleańska |
STYCZEŃ 2026 r.
|
1. |
Wycieczka na lodowisko |
Zespół ds. sportu |
|
2. |
Ogólnobursowe spotkanie integracyjne - |
IV grupa |
LUTY 2026 r.
|
1. |
Konkurs z języka angielskiego |
Martyna Orleańska |
|
2. |
Wieczór Walentynkowy |
MRB |
|
3. |
Bursonada |
Martyna Orleańska Marta Wasielak |
MARZEC 2026 r.
|
1. |
Dzień Kobiet w bursie |
MRB |
|
2. |
Gala talentów. |
Katarzyna Grzeszczyk |
|
3. |
Ogólnobursowe spotkanie integracyjne - |
II grupa |
|
4. |
Warsztaty kulinarne |
Lucyna Kelner |
|
5. |
Inauguracja ogólnobursowej akcji |
Marta Wasielak Martyna Orleańska |
KWIECIEŃ 2026 r.
|
1. |
Pożegnanie maturzystów |
Elżbieta Małecka Marta Wasielak |
|
2. |
Dyktando ortograficzne |
Martyna Orleańska |
|
3. |
Wieczór gier planszowych |
Zespół ds. sportu |
MAJ 2026 r.
|
1. |
Kreatywność |
Marta Wasielak |
CZERWIEC 2026 r.
|
1. |
Wycieczka z okazji Dnia Dziecka |
Katarzyna Rybicka |
|
2. |
Piknik Bursiaka |
MRB Zespół ds. sportu |
- Szczegóły
- Autor: Administrator
- Kategoria: O nas
- Odsłon: 659

Wirtualny spacer po bursie
Termomodernizacja bursy
Ponadto wychowankowie mogą korzystać:
- z zajęć prowadzonych przez pedagoga i psychologa
- z organizacji imprez kulturalno-rozrywkowych i sportowych
- z zajęć rozwijających zainteresowania
- z organizacji i udziału w konkursach i olimpiadach
- z zajęć sportowych
Oferujemy również:
- wykwalifikowaną, fachową kadrę pedagogiczną
- całodobową opiekę pedagogiczną
- bezpieczne warunki pobytu
- sprzyjające warunki do nauki
- miłą, przyjazną atmosferę
- troskę o wychowanka
- pomoc pedagogiczną, psychologiczną oraz socjoterapeutyczną
- Szczegóły
- Autor: Administrator
- Kategoria: O nas
- Odsłon: 1130
PROGRAM
WYCHOWAWCZO- PROFILAKTYCZNY
BURSY SZKOLNEJ
W OSTROWIE WIELKOPOLSKIM
ROK SZKOLNY
2025/2026
WIZJA
Bursa Szkolna to miejsce, które stwarza swoim wychowankom warunki do wszechstronnego i harmonijnego rozwoju
oraz przygotowuje swoich podopiecznych do sprostania wyzwaniom w przyszłości.
MISJA
Bursa Szkolna to placówka dbająca o rozwój swoich wychowanków
w sferze intelektualnej, emocjonalnej, moralnej i społecznej.
Bursa dba o bezpieczeństwo swoich wychowanków,
przeciwdziała formom patologii społecznej, promuje zdrowy styl życia.
Bursa wychowuje w poczuciu poszanowania wspólnie uznawanych wartości takich jak:
przyjaźń, miłość, bezpieczeństwo, zdrowie.
Bursa jest placówką współpracującą ze środowiskiem lokalnym.
Jest placówką, w której wzajemne relacje wychowawca - wychowanek są oparte na szacunku i życzliwości.
CELE PROGRAMU WYCHOWAWCZO- PROFILAKTYCZNEGO
- Ukształtowanie prawidłowej postawy wychowanka – mieszkańca Bursy Szkolnej.
- Ochrona wychowanków przed zagrożeniami.
- Pomoc w procesie socjalizacji wychowanków.
- Zminimalizowanie czynników ryzyka wpływających na powstawanie zachowań destrukcyjnych.
- Umacnianie pozytywnych postaw i działań wśród młodzieży.
- Wdrażanie wychowanków do wspólnej odpowiedzialności za ład i porządek w bursie oraz w najbliższym otoczeniu.
- Pomoc w rozwijaniu zainteresowań i talentów.
- Stworzenie poczucia bezpieczeństwa podczas pobytu w placówce.
- Aktywizowanie rodziców w realizacji zadań wychowawczo- profilaktycznych bursy.
- Poszerzanie działań wychowawczych i profilaktycznych placówki o współpracę z instytucjami środowiska lokalnego.
- Wdrażanie do poszanowania tradycyjnych, wspólnie uznawanych wartości.
OBSZARY
- Organizacja pracy z grupą wychowawczą.
- Profilaktyka zagrożeń i uzależnień.Promocja zdrowego i bezpiecznego stylu życia.
- Promowanie talentów i rozwijanie zainteresowań wychowanków.
- Wspieranie wychowanka.
- Przygotowanie wychowanków do pełnienia ról społecznych w życiu dorosłym.
- Współpraca z rodzicami i ze szkołą wychowanka.
- Współpraca ze środowiskiem lokalnym.
|
LP. |
OBSZAR
|
ZADANIA WYZNACZAJĄCE FORMY REALIZAJI |
ZADANIA WYZNACZAJACE FORMY REALIAZACJI |
|
I
|
Organizacja pracy |
1. Zaplanowanie pracy opiekuńczo- wychowawczej 2. Zapoznanie lub przypomnienie młodzieży Statutu 3. Założenie lub korekta dokumentacji wychowanka. 4. Systematyczne prowadzenie dokumentacji grupy. 5. Analizowanie efektów oddziaływań wychowawczych w poszczególnych grupach - ewaluacja pracy. 6. Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za powierzone mienie bursy. 7. Prowadzenie dokumentacji „ Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej” dla młodzieży 8. Zapoznanie wychowanków z Programem Wychowawczo-Profilaktycznym oraz z Planem Pracy Wychowawcy Grupy. 9. Wykorzystywanie w działaniach wychowawczych sposobów komunikowania się poprzez Messengera, pocztę mail lub inne komunikatory. |
1. Opracowanie i wprowadzenie standardów postępowania wychowawców i specjalistów dotyczących kontaktu z osobami w kryzysie samobójczym, po próbie samobójczej i w żałobie po śmierci samobójczej. |
|
II
III
|
Profilaktyka zagrożeń Promowanie talentów
|
1. Diagnoza różnego rodzaju zagrożeń i uzależnień wśród młodzieży. 2. Podejmowanie działań wychowawczych wobec wychowanków przejawiających zachowania ryzykowne. 3. Podejmowanie cyklicznych działań wychowawczych mających na celu nabywanie przez wychowanków umiejętności radzenia sobie ze stresem, emocjami, obciążeniami psychicznymi oraz postepowania 4. Prowadzenie cyklicznych działań z zakresu profilaktyki uzależnień (warsztaty, konkursy, prezentacje, goście itp.). Pkt. 4 MEN 5. Promowanie wśród wychowanków ciekawych i aktywnych form spędzania czasu wolnego. 6. Kształtowanie i promowanie postaw oraz zachowań prozdrowotnych; wspieranie aktywności fizycznej wychowanków. Pkt. 3 MEN 7. Kształtowanie postaw ekologicznych 8.Realizacja projektu: ü Jem mądrze i zdrowo
1. Rozwijanie kreatywności wśród wychowanków. 2. Stwarzanie wychowankom optymalnych warunków do rozwoju zainteresowań , zdolności i talentów 3. Promowanie czytelnictwa wśród wychowanków. |
1. Prowadzenie działań wychowawczych mających na celu rozpoznanie oraz profilaktykę przemocy rówieśniczej Pkt. 4 MEN
|
|
IV
V |
Wspieranie wychowanka
Przygotowanie wychowanków do pełnienia ról społecznych |
1.Realizacja Programu Adaptacyjnego dla nowoprzyjętych wychowanków. 2. Realizacja ogólnobursowego programu 3. Rozpoznanie potrzeb i trudności wychowanka oraz jego sytuacji rodzinnej i materialnej. 4. Indywidualna praca wychowawcza z wychowankiem. 5.Wspieranie wychowanka w osiąganiu powodzenia szkolnego. 6. Prowadzenie działań z zakresu doradztwa zawodowego; przeciwdziałanie odczuwanemu przez młodzież lękowi przed przyszłością. Pkt.6 Nadzór 7. Pomoc w sytuacjach kryzysowych wychowanków poprzez działalność bursowego psychologa. 8. Realizacja działań z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej z udziałem psychologa. 9.Systematyczne monitorowanie wykorzystywania przez młodzież czasu nauki własnej oraz frekwencji szkolnej. 10. Organizowanie pomocy koleżeńskiej w nauce. 1. Rozwijanie umiejętności komunikacji interpersonalnej oraz pracy zespołowej. 2. Kształtowanie samorządności wychowanków. 3. Rozwijanie poczucia tożsamości regionalnej i narodowej. Pkt.2 MEN 4. Podejmowanie zadań aktywizujących młodzież Pkt.2 MEN 5. Kształtowanie nawyków kultury osobistej wychowanków, kultury słowa oraz higieny osobistej. |
1. Prowadzenie działań wychowawczych ukierunkowanych na dobrostan 2. Prowadzenie działań wychowawczych ukierunkowanych na podnoszenie poczucia własnej wartości; szczególnie wśród dziewcząt (zaj. warsztatowe itp.) Pkt.5 Nadzór 3. Wprowadzanie nowych form integracji młodzieży Pkt.4 Nadzór
|
|
VI |
Współpraca z rodzicami oraz ze szkołami wychowanków. |
1.Budowanie prawidłowych relacji w kontaktach 2.Wzmacnianie indywidualnych kontaktów 3.Aktualizowanie zakładki na stronie internetowej bursy do kontaktów z rodzicami. 4. Kontaktowanie się ze szkołami wychowanków w sytuacjach mających związek z funkcjonowaniem w bursie. 5. Korzystanie w większym zakresie z technologii cyfrowych w kontaktach z rodzicami – pedagogizacja oraz wsparcie psychologiczne dla rodziców. 6. Organizacja zebrań z rodzicami nowoprzyjętych wychowanków. |
|
|
VII |
Współpraca ze środowiskiem lokalnym |
1.Kształtowanie odpowiedzialności za wizerunek bursy. 2.Promocja bursy w środowisku lokalnym miasta Ostrowa Wlkp. 3.Współpraca z instytucjami oraz organizacjami pożytku publicznego (fundacje, stowarzyszenia): - Schronisko dla bezdomnych zwierząt, - Towarzystwo Przyjaciół Chorych - Klub Seniora, - Dom Dziecka w Kaliszu, - Biblioteka Publiczna w Ostrowie Wlkp., - Ostrowskie Centrum Kultury, - Muzeum Miasta Ostrowa Wielkopolskiego. |
EWALUACJA
- OBSERWACJA
- WYNIKI ANKIET
- SPRAWOZDANIA MIESIĘCZNE
- SPRAWOZDANIA SEMESTRALNE
- SPRAWOZDANIE Z NADZORU PEDAGOGICZNEGO
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA WYCHOWANKA
W wyniku działań wychowawców grup na podstawie Programu wychowawczo- profilaktycznego bursy oraz planów pracy poszczególnych grup wychowawczych wychowanek placówki:
- Jest odpowiedzialny za ład i porządek w placówce i swoim najbliższym otoczeniu.
- Potrafi poddać ocenie swoje zachowanie i postawę.
- Prowadzi zdrowy styl życia
- Zna konsekwencje zażywania narkotyków, palenia papierosów, picia i wpływ używek na własne zdrowie.
- Radzi sobie w sytuacji stresu i zagrożenia.
- Stosuje w życiu zasad kulturalnego zachowania.
- Kultywuje tradycje i obyczaje, kieruje się tradycyjnymi, wspólnie uznawanymi wartościami.
- Racjonalnie planuje swój wolny czas.
- Jest odpowiedzialny za zdrowie swoje oraz innych
- Zna swoje prawa i obowiązki.
- Ma świadomość, że w trudnych sytuacjach może liczyć na pomoc i wsparcie ze strony dyrekcji ,
wychowawców i pozostałych pracowników bursy. - Ma świadomość swoich talentów i umiejętności oraz potrafi je wykorzystać w celu samorozwoju.
- Szczegóły
- Autor: Administrator
- Kategoria: O nas
- Odsłon: 621
Bursa Szkolna w Ostrowie Wielkopolskim jest międzyszkolną, koedukacyjną placówką opiekuńczo - wychowawczą przeznaczoną dla uczniów szkół ponadpodstawowych, uczących się poza miejscem stałego zamieszkania. Istnieje od 1959 roku. W bursie może zamieszkiwać około 150 wychowanków, zakwaterowanych w trzy- i czteroosobowych pokojach. Aby zamieszkać w bursie należy złożyć wniosek do Dyrektora Bursy Szkolnej (szczegóły w zakładce - Rekrutacja).
Młodzież mieszkająca w bursie ma zapewnioną całodobową opiekę wychowawczą, wsparcie psychologiczne, warunki do nauki, pomoc w nauce, warunki do rozwijania zainteresowań i szczególnych uzdolnień, warunki umożliwiające uczestnictwo w kulturze, sporcie i turystyce.
Do dyspozycji młodzieży w placówce znajdują się: biblioteka, siłownia, pomieszczenia do cichej nauki, trzy świetlice, pomieszczenie do gry na instrumentach, warsztacik, kreatywny zakątek oraz dwie kuchenki młodzieżowe.
Wychowankowie podzieleni są na grupy wychowawcze (ze względu na płeć i wiek). Każda grupa ma do dyspozycji swoją łazienkę . W bursowej stołówce młodzież korzysta z całodziennego wyżywienia (śniadania i kolacje wydawane są w formie szwedzkiego stołu). Godziny wydawania posiłków dostosowane są do planów lekcji.
Istnieją dogodne połączenia autobusowe bursy ze szkołami.
Bursa jest czynna dla młodzieży od niedzieli godz. 17:00 do piątku godz. 18:00.
W weekendy bursa dla młodzieży jest nieczynna.
- Szczegóły
- Autor: Administrator
- Kategoria: O nas
- Odsłon: 1298