KALENDARZ WYDARZEŃ BURSOWYCH
ROK SZKOLNY 2024/2025
WRZESIEŃ
1. |
Wieczór gier planszowych |
Zespół ds. sportu |
2. |
Narodowe czytanie „Kordian” Juliusz Słowacki |
Monika Kaczmarek |
3. |
Dzień chłopca - Wybory „Super Chłopaka Bursy” |
MRB |
PAŹDZIERNIK
1. |
Pasowanie na bursanta |
Elżbieta Małecka |
|
2. |
|
Zespól ds. sportu |
|
3. |
Ogólnobursowa akcja „ Bursa pamięta” – porządkowanie grobu patrona bursy Stefana Rowińskiego. |
Zespół ds. Wychowania MRB |
|
4. |
Ogólnobursowe spotkanie integracyjne - |
III grupa |
|
5. | Ogólnobursowy konkurs na najbardziej reprezentacyjną wizytówkę. | Zespół ds. wychowania | |
6. |
|
Lucyna Kelner Katarzyna Rybicka |
LISTOPAD
1. |
Dzień Patrona Bursy Szkolnej Stefana Rowińskiego |
Monika Kaczmarek |
2. |
Wieczór filmowy |
MRB |
3. |
Andrzejki bursowe- wróżby na wesoło. |
MRB |
4. |
Ogólnobursowe spotkanie integracyjne - Program „Ruszamy razem, będziemy razem”. |
II grupa |
5. |
Kreatywność – ozdoby choinkowe, dekoracje świąteczne |
Marta Wasielak |
6. |
Kreatywność – ozdoby choinkowe, dekoracje świąteczne |
Justyna Kosar-Wolańska |
7. |
Inauguracja akcji Mikołajki - Dom Dziecka |
MRB |
8. | Akcja „Święty Mikołaj dla Seniora” | Lucyna Kelner |
GRUDZIEŃ
1. |
Bursowe Mikołajki |
MRB |
2. |
Wigilia Bursowa |
Monika Kaczmarek |
3. | Warsztaty kreatywnego myślenia | Marta Wasielak Dorota Reterska |
STYCZEŃ
1. |
Wycieczka na lodowisko |
Zespół ds. sportu |
|
2. |
Warsztaty kreatywnego myślenia |
Marta Wasielak Dorota Reterska |
|
3. |
Ogólnobursowe spotkanie integracyjne - |
|
|
4. |
Kreatywność |
Monika Kaczmarek |
LUTY
1. |
Konkurs języka angielskiego |
M. Orleańska |
2. |
Wieczór Walentynkowy - poczta walentynkowa |
MRB |
3. | Bursonada |
Martyna Orleańska Marta Wasielak |
4. | Warsztaty kulinarne | Lucyna Kelner Katarzyna Rybicka |
MARZEC
1. |
Dzień Kobiet w bursie |
MRB |
2. |
Gala talentów. |
Martyna Orleańska Katarzyna Rybicka |
3. |
Ogólnobursowe spotkanie integracyjne - |
I grupa |
4. | Inauguracja ogólnobursowej akcji „Nie bądź łoś daj coś” |
Marta Wasielak Martyna Orleańska |
KWIECIEŃ
1. |
Pożegnanie maturzystów |
Lucyna Kelner Justyna Kosar-Wolańska Katarzyna Grzeszczyk |
2. |
Dyktando ortograficzne |
Martyna Orleańska |
3. |
Wieczór gier planszowych |
Zespół ds. sportu |
MAJ
1. |
Kreatywność – dekoracje na Piknik Bursiaka |
Marta Wasielak |
Kreatywność – dekoracje na Piknik Bursiaka | Monika Kaczmerek | |
Kreatywność – dekoracje na Piknik Bursiaka | Justyna Kosar-Wolańska |
CZERWIEC
1. |
Wycieczka z okazji Dnia Dziecka |
Maria Stefaniak Martyna Orleańska Marta Wasielak |
2. |
Piknik Bursiaka |
MRB Zespół ds. sportu |
- Szczegóły
- Autor: Administrator
- Kategoria: O nas
- Odsłon: 95





Wirtualny spacer po bursie
Termomodernizacja bursy
Ponadto wychowankowie mogą korzystać:
- z zajęć prowadzonych przez pedagoga i psychologa
- z organizacji imprez kulturalno-rozrywkowych i sportowych
- z zajęć rozwijających zainteresowania
- z organizacji i udziału w konkursach i olimpiadach
- z zajęć sportowych
Oferujemy również:
- wykwalifikowaną, fachową kadrę pedagogiczną
- całodobową opiekę pedagogiczną
- bezpieczne warunki pobytu
- sprzyjające warunki do nauki
- miłą, przyjazną atmosferę
- troskę o wychowanka
- pomoc pedagogiczną, psychologiczną oraz socjoterapeutyczną
- Szczegóły
- Autor: Administrator
- Kategoria: O nas
- Odsłon: 269
PROGRAM
WYCHOWAWCZO- PROFILAKTYCZNY
BURSY SZKOLNEJ
W OSTROWIE WIELKOPOLSKIM
ROK SZKOLNY
2023/2024
WIZJA
Bursa Szkolna to miejsce, które stwarza swoim wychowankom warunki do wszechstronnego i harmonijnego rozwoju oraz przygotowuje swoich podopiecznych do sprostania wyzwaniom w przyszłości.
MISJA
Bursa Szkolna to placówka dbająca o rozwój swoich wychowanków w sferze intelektualnej, emocjonalnej, moralnej i społecznej.
Bursa dba o bezpieczeństwo swoich wychowanków , przeciwdziała formom patologii społecznej, promuje zdrowy styl życia.
Bursa wychowuje w poczuciu poszanowania wspólnie uznawanych wartości takich jak: przyjaźń, miłość, bezpieczeństwo, zdrowie.
Bursa jest placówką współpracującą ze środowiskiem lokalnym.
Jest placówką w której wzajemne relacje wychowawca- wychowanek są oparte na szacunku i życzliwości.
CELE PROGRAMU WYCHOWAWCZO- PROFILAKTYCZNEGO
- Ukształtowanie prawidłowej postawy wychowanka – mieszkańca Bursy Szkolnej.
- Ochrona wychowanków przed zagrożeniami.
- Pomoc w procesie socjalizacji wychowanków.
- Zminimalizowanie czynników ryzyka wpływających na powstawanie zachowań destrukcyjnych.
- Umacnianie pozytywnych postaw i działań wśród młodzieży.
- Wdrażanie wychowanków do wspólnej odpowiedzialności za ład i porządek w bursie oraz w najbliższym otoczeniu.
- Pomoc w rozwijaniu zainteresowań i talentów.
- Stworzenie poczucia bezpieczeństwa podczas pobytu w placówce.
- Aktywizowanie rodziców w realizacji zadań wychowawczo- profilaktycznych bursy.
- Poszerzanie działań wychowawczych i profilaktycznych placówki o współpracę z instytucjami środowiska lokalnego.
- Wdrażanie do poszanowania tradycyjnych, wspólnie uznawanych wartości.
OBSZARY
- Organizacja pracy z grupą wychowawczą.
- Profilaktyka zagrożeń i uzależnień.Promocja zdrowego i bezpiecznego stylu życia.
- Promowanie talentów i rozwijanie zainteresowań wychowanków.
- Wspieranie
- Przygotowanie wychowanków do pełnienia ról społecznych w życiu dorosłym.
- Współpraca z rodzicami i ze szkołą wychowanka.
- Współpraca ze środowiskiem lokalnym.
LP. |
|
ZADANIA WYZNACZAJĄCE FORMY REALIZACJI W OBSZARZE |
ZADANIA WYZNACZAJĄCE FORMY REALIAZACJI W OBSZARZE NA DANY ROK SZKOLNY |
I |
Organizacja pracy z grupą wychowawczą |
1. Zaplanowanie pracy opiekuńczo- wychowawczej 2. Zapoznanie lub przypomnienie młodzieży Statutu 3. Założenie lub korekta dokumentacji wychowanka. 4. Systematyczne prowadzenie dokumentacji grupy. 5. Analizowanie efektów oddziaływań wychowawczych w poszczególnych grupach - ewaluacja pracy. 6. Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za powierzone mienie bursy. 7. Prowadzenie dokumentacji „ Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej” dla młodzieży 8. Zapoznanie wychowanków z Programem Wychowawczo-Profilaktycznym oraz 9. Wykorzystywanie w działaniach wychowawczych sposobów komunikowania się poprzez Messengera pocztę mail lub inne komunikatory. |
1.Zapoznanie wychowanków |
II |
Profilaktyka zagrożeń i uzależnień. Promocja zdrowego i bezpiecznego stylu życia |
1.Diagnoza różnego rodzaju zagrożeń i uzależnień wśród młodzieży. 2. Podejmowanie działań wychowawczych wobec wychowanków przejawiających zachowania ryzykowne. 3. Podejmowanie cyklicznych działań wychowawczych mających na celu nabywanie przez wychowanków umiejętności radzenia sobie ze stresem, obciążeniami psychicznymi oraz postepowania w sytuacjach trudnych i ryzykownych (warsztaty, konkursy, prezentacje, goście). Pkt.2 Nadzór 4. Prowadzenie cyklicznych działań z zakresu profilaktyki używania substancji psychoaktywnych (warsztaty, konkursy, prezentacje, goście). 5. Promowanie wśród wychowanków ciekawych form spędzania czasu wolnego oraz rozwijania ich aktywności fizycznej. Pkt. 7 MEN 6. Kształtowanie higienicznego i zdrowego stylu życia wśród wychowanków. 7. Kształtowanie postaw ekologicznych 8.Realizacja projektów:
|
|
III |
Promowanie talentów i rozwijanie zainteresowań wychowanków. |
1. Rozwijanie kreatywności wśród wychowanków. 2. Stwarzanie wychowankom optymalnych warunków do rozwoju zainteresowań , zdolności i talentów |
1.Prowadzenie działań wychowawczych motywujących młodzież do aktywnego udziału w uroczystościach ogólnobursowych . |
IV |
Wspieranie wychowanka |
1.Realizacja Programu Adaptacyjnego dla wychowanków nowoprzyjętych. 2. Realizacja ogólnobursowego programu 3. Rozpoznanie potrzeb i trudności wychowanka oraz jego sytuacji rodzinnej i materialnej. 4. Indywidualna praca z wychowankiem. 5.Wspieranie wychowanka w osiąganiu powodzenia szkolnego. 6. Działalność doradcy zawodowego. 7. Pomoc w sytuacjach kryzysowych wychowanków poprzez działalność bursowego psychologa. 8. Realizacja działań z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej z udziałem psychologa. 9.Systematyczne monitorowanie wykorzystywania przez młodzież czasu nauki własnej oraz frekwencji szkolnej. 10. Organizowanie pomocy koleżeńskiej w nauce. |
1. Prowadzenie zajęć warsztatowych oraz spotkań 2. Diagnoza potrzeb rozwojowych wychowanków – ewaluacja działań wychowawczych, uwzględnienie wniosków w programie wychowawczo –profilaktycznym, ewaluacja działań wychowawczych (zespół powołany przez dyrektora bursy). Pkt.2 MEN |
V |
Przygotowanie wychowanków do pełnienia ról społecznych w życiu dorosłym |
1. Rozwijanie umiejętności komunikacji interpersonalnej oraz pracy zespołowej. 2. Kształtowanie samorządności wychowanków. 3. Rozwijanie poczucia tożsamości narodowej. 4. Kształtowanie nawyków kultury osobistej wychowanków. 5. Podejmowanie zadań aktywizujących młodzież |
1.Kontynuacja działań na rzecz szerszego udostępniania kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy. Pkt.1 MEN 2. Kształtowanie u wychowanka umiejętności krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Pkt.8 MEN |
VI |
Współpraca z rodzicami i ze szkołami wychowanków. |
1.Budowanie prawidłowych relacji w kontaktach 2.Wzmacnianie indywidualnych kontaktów 3.Aktualizowanie zakładki na stronie internetowej bursy do kontaktów z rodzicami. 4. Budowanie współpracy ze szkołami wychowanków. 5. Korzystanie w większym zakresie z technologii cyfrowych w kontaktach z rodzicami – pedagogizacja oraz wsparcie psychologiczne dla rodziców. 6. Organizacja zebrań z rodzicami nowoprzyjętych wychowanków. 7. Diagnoza potrzeb i oczekiwań wychowanków nowoprzyjętych na podstawie kwestionariusza wywiadu z rodzicami. |
1.Kontynuowanie realizacji godziny |
VII |
Współpraca ze środowiskiem lokalnym |
1.Kształtowanie odpowiedzialności za wizerunek bursy. 2.Promocja bursy w środowisku lokalnym miasta Ostrowa Wlkp. 3.Współpraca z instytucjami oraz organizacjami pożytku publicznego (fundacje, stowarzyszenia): - Schronisko dla bezdomnych zwierząt, - Towarzystwo Przyjaciół Chorych - Przedszkole nr. 15, - Klub Seniora, - Dom Dziecka w Kaliszu, - Biblioteka Publiczna w Ostrowie Wlkp., - Ostrowskie Centrum Kultury, - Muzeum Miasta Ostrowa Wielkopolskiego, - Muzeum w Lewkowie Zespół Pałacowo-Parkowy. 4. Wykorzystanie w większym zakresie strony internetowej w celu promocji placówkiw środowisku lokalnym miasta Ostrowa Wlkp. |
1. Opracowanie nowych form promocji Bursy Szkolnej |
EWALUACJA
- OBSERWACJA
- WYNIKI ANKIET
- SPRAWOZDANIA MIESIĘCZNE
- SPRAWOZDANIA SEMESTRALNE
- SPRAWOZDANIE Z NADZORU PEDAGOGICZNEGO
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA WYCHOWANKA
W wyniku działań wychowawców grup na podstawie Programu wychowawczo- profilaktycznego bursy oraz planów pracy poszczególnych grup wychowawczych wychowanek placówki:
- Jest odpowiedzialny za ład i porządek w placówce i swoim najbliższym otoczeniu.
- Potrafi poddać ocenie swoje zachowanie i postawę.
- Prowadzi zdrowy styl życia
- Zna konsekwencje zażywania narkotyków, palenia papierosów, picia i wpływ używek na własne zdrowie.
- Radzi sobie w sytuacji stresu i zagrożenia.
- Stosuje w życiu zasad kulturalnego zachowania.
- Kultywuje tradycje i obyczaje, kieruje się tradycyjnymi, wspólnie uznawanymi wartościami.
- Racjonalnie planuje swój wolny czas.
- Jest odpowiedzialny za zdrowie swoje oraz innych
- Zna swoje prawa i obowiązki.
- Ma świadomość, że w trudnych sytuacjach może liczyć na pomoc i wsparcie ze strony dyrekcji , wychowawców i pozostałych pracowników bursy.
- Ma świadomość swoich talentów i umiejętności oraz potrafi je wykorzystać w celu
KALENDARIUM WYDARZEŃ BURSOWYCH
KALENDARIUM WYDARZEŃ BURSOWYCH
ROK SZKOLNY 2023/2024
WRZESIEŃ
1. |
Turniej gry w piłkarzyki |
Zespół ds. sportu |
2. |
Narodowe czytanie 2023 rok „Nad Niemnem” Eliza Orzeszkowa |
Monika Kaczmarek |
3. |
Czytamy z sercem |
Monika Kaczmarek |
4. |
Dzień chłopca - Wybory „Super Chłopaka Bursy” |
MRB |
PAŹDZIERNIK
1. |
Pasowanie na bursanta |
Iwona Paterek Katarzyna Grzeszczyk |
|
2. |
|
Zespól ds. sportu |
|
3. |
Ogólnobursowa akcja „ Bursa pamięta” – porządkowanie grobu patrona bursy Stefana Rowińskiego. |
Zespół ds. Wychowania MRB |
|
4. |
Ogólnobursowe spotkanie integracyjne - |
IV grupa |
|
5. | Spotkanie z terapeutą uzależnień | Elżbieta Małecka |
LISTOPAD
1. |
Konkurs na straszną charakteryzację. |
MRB |
2. |
Dzień Patrona Bursy Szkolnej |
Monika Kaczmarek |
3. |
Wieczór gier planszowych |
Zespół ds. sportu |
4. |
Andrzejki bursowe- wróżby na wesoło. |
MRB |
5. |
Warsztaty kulinarne |
Lucyna Kelner |
6. |
Ogólnobursowe spotkanie integracyjne - |
III grupa |
GRUDZIEŃ
1. |
Bursowe Mikołajki |
MRB |
2. |
Wigilia Bursowa |
Lucyna Kelner Elżbieta Małecka Marta Wasielak |
3. | Inauguracja ogólnobursowej akcji „Nie bądź łoś daj coś” |
Marta Wasielak Martyna Orleańska |
STYCZEŃ
1. |
Wycieczka na lodowisko |
Zespół ds. sportu |
2. |
Bursonada |
M. Orleańska M. Łuczak- Wasielak |
3. |
Warsztaty kulinarne |
L. Kelner K. Rybicka |
4. |
Ogólnobursowe spotkanie integracyjne - |
II grupa |
LUTY
1. |
Konkurs języka angielskiego |
M. Orleańska |
2. |
Wieczór Walentynkowy |
MRB |
MARZEC
1. |
Dzień Kobiet w bursie .Wybory Super Dziewczyny Bursy |
MRB |
2. |
Gala talentów. |
Greta Gołaś Elżbieta Małecka Maria Stefaniak |
3. |
Ogólnobursowe spotkanie integracyjne - |
I grupa |
KWIECIEŃ
1. |
Pożegnanie maturzystów |
Martyna Orleańska Agata Szelerska Katarzyna Rybicka |
2. |
Dyktando ortograficzne |
A.Szelerska |
3. |
Wieczór gier planszowych |
Zespół ds. sportu |
4. |
Ogólnobursowe spotkanie integracyjne - |
MRB |
MAJ
1. |
Test z języka polskiego |
A. Szelerska
|
CZERWIEC
1. |
Wycieczka z okazji Dnia Dziecka |
Monika Kaczmarek Maria Stefaniak Katarzyna Rybicka |
2. |
Gry i zabawy na wesoło |
MRB Zespół ds. sportu |
- Szczegóły
- Autor: Administrator
- Kategoria: O nas
- Odsłon: 108
Bursa Szkolna w Ostrowie Wielkopolskim jest międzyszkolną, koedukacyjną placówką opiekuńczo - wychowawczą przeznaczoną dla uczniów szkół ponadpodstawowych, uczących się poza miejscem stałego zamieszkania. Istnieje od 1959 roku. W bursie może zamieszkiwać około 150 wychowanków, zakwaterowanych w trzy- i czteroosobowych pokojach. Aby zamieszkać w bursie należy złożyć wniosek do Dyrektora Bursy Szkolnej (szczegóły w zakładce - Rekrutacja).
Młodzież mieszkająca w bursie ma zapewnioną całodobową opiekę wychowawczą, wsparcie psychologiczne, warunki do nauki, pomoc w nauce, warunki do rozwijania zainteresowań i szczególnych uzdolnień, warunki umożliwiające uczestnictwo w kulturze, sporcie i turystyce.
Do dyspozycji młodzieży w placówce znajdują się: biblioteka, siłownia, pomieszczenia do cichej nauki, trzy świetlice, pomieszczenie do gry na instrumentach, warsztacik, kreatywny zakątek oraz dwie kuchenki młodzieżowe.
Wychowankowie podzieleni są na grupy wychowawcze (ze względu na płeć i wiek). Każda grupa ma do dyspozycji swoją łazienkę . W bursowej stołówce młodzież korzysta z całodziennego wyżywienia (śniadania i kolacje wydawane są w formie szwedzkiego stołu). Godziny wydawania posiłków dostosowane są do planów lekcji.
Istnieją dogodne połączenia autobusowe bursy ze szkołami.
Bursa jest czynna dla młodzieży od niedzieli godz. 17:00 do piątku godz. 18:00.
W weekendy bursa dla młodzieży jest nieczynna.
- Szczegóły
- Autor: Administrator
- Kategoria: O nas
- Odsłon: 272